Polecamy wystawę Krzysztof Szlapa „Kraina” w Piwnicy PodCieniami w Krośnie

Kraina” – Wys­tawa pro­mu­ją­ca album fotografii Krzyszto­fa Szlapy
Dyrek­tor Muzeum Rzemiosła w Krośnie zaprasza do Piwni­cy Pod­Cieni­a­mi (Kros­no, Rynek 5) na wys­tawę pro­mu­jącą album fotografii „Kraina” – Krzyszto­fa Szlapy. Wys­tawa będzie czyn­na od 8.05.2025 (wtorek – niedziela: 10:00 – 18:00). Midis­aż i spotkanie z artys­tą odbędzie się 22.05 godz­i­na 18 00.

Nagranie ścież­ki dźwiękowej do wys­tawy Kraina Cerkiew pod wezwaniem św. Jerzego Ząbkow­ice Śląskie, 3 maja 2025r. Śpiew: Anas­taz­ja Tykho­niuk ( sopran ), Dar­iusz Sebas­ti­ańs­ki ( bary­ton ) Real­iza­c­ja: Krzysztof Szla­pa Wspar­cie tech­niczne: Fry­deryk Potoczek Nagranie zre­al­i­zowano dzię­ki wspar­ciu bur­mistrza mias­ta Ząbkow­ice Śląskie Pana Marci­na Orzesz­ka oraz dzię­ki uprze­j­moś­ci pana dyrek­to­ra Pawła Onyśków Ząbkow­ick­iego Cen­trum Kul­tu­ry i Turystyki 

Kura­tor: Łukasz Stachurski
Autor pro­jek­tu Kraina jest lau­re­atem Stype­ndi­um Min­is­tra Kul­tu­ry i Dziedz­ict­wa Nar­o­dowego Mło­da Polska.
MOTTO
W moich dzi­ała­ni­ach szukam poe­t­y­ck­iego wymi­aru. Sięgam po różne moty­wy z najbliższego otoczenia lub podróżu­ję, aby tworzyć obra­zowe reprezen­tac­je wewnętrznych stanów widzenia. Chcę wyraz­ić uczu­cia i myśli poprzez uni­w­er­salne i pon­ad­cza­sowe, wiz­ualne metafory.
Krzysztof Szlapa

BIOGRAM
Krzysztof Szla­pa urodz­ił się w 1987 roku w Katow­icach. Artys­ta fotografik. Autor siedem­nas­tu wys­taw indy­wid­u­al­nych i uczest­nik wielu wys­taw zbiorowych, od 2014 roku był współku­ra­torem w fotograficznej Galerii Pustej cd. w Jaworznie, w lat­ach 2014–2019 kura­tor galerii sztu­ki Za Szy­bą w Katow­icach, od 2013 roku członek Związku Pol­s­kich Artys­tów Fotografików Okręg Śląs­ki, gdzie pełnił funkcję sekre­tarza zarzą­du. Lau­re­at Stype­ndi­um Min­is­tra Kul­tu­ry i Dziedz­ict­wa Nar­o­dowego Mło­da Pol­s­ka w 2023 roku. Stype­ndys­ta Marsza­ł­ka Wojew­ództ­wa Śląskiego w dziedzinie kul­tu­ry w roku 2017. Inic­ja­tor wielu wydarzeń kul­tur­al­nych upowszech­ni­a­ją­cych fotografię artysty­czną takich jak: wernisaże wys­taw, warsz­taty oraz spotka­nia autorskie we współpra­cy z różny­mi lokalny­mi inty­tu­lac­ja­mi. Miesz­ka w Katow­icach, na co dzień pracu­je w Szkole Fil­mowej im. Krzyszto­fa Kieślowskiego.
Wys­tawy indywidualne

ZAŚWIATY, GALERIA KATOWICE ZPAF, Katow­ice, 2024
IN LOVE WITH NATURE, SCENA ZA SZYBĄ, Katow­ice, 2022
SCENOGRAFIE, GALERIA KATOWICE ZPAF, Katow­ice, 2022
STANY WIDZENIA, GALERIA KATOWICE ZPAF, Katow­ice, 2018
REFLEKSJE, MUZEUM HISTORII KATOWIC, Katow­ice, 2016
PUNKT WIDOKOWY, GALERA ART-FOTO, Częs­to­chowa, 2016
WIDZIADŁA, GALERIA SCHODY, Katow­ice, 2016
HANDMADE, GALERIA POJEDYNEK, Katow­ice, 2015
NATURA WIDZENIAWIDZENIE NATURY, CENTRUM KULTURY ŚLASKIEJ, Nakło Śląskie, 2015
NATURA WIDZENIAWIDZENIE NATURY, KLUB BRAMA, Bytom, 2014
NATURA WIDZENIAWIDZENIE NATURY, GALERIA POD ŚRUBKĄ, Żywiec, 2014
ZAPIS CZASU, GALERIA PUSTA CD., Jaworzno, 2014
DOM KULTURY, GALERIA ZA SZYBĄ, Katow­ice, 2014
• W ZASIĘGU WZROKU, GALERIA POJEDYNCZA CKK, Katow­ice, 2013
• W ZASIĘGU WZROKU, PAMIĘTNIK, GALERIA CIASNA, Jas­trzę­bie Zdroj, 2013
WIDOKOWKI Z MIASTA WE MNIE, MBP NR 30, Katow­ice, 2010
PRZED, GALERIA 5 GCK, Katow­ice, 2007

Strona WWW
https://krzysztofszlapa.myportfolio.com/

Kraina jest gdzie indziej
„Kraina” to określe­nie tery­to­ri­um wymyka­jącego się podzi­ałom admin­is­tra­cyjnym, którego nie wyz­nacza się grani­ca­mi państw i okręgów. Odnosi się do spójnoś­ci geograficznej, przy­rod­niczej czy etno­graficznej, a także do miejsc wyobrażonych, baśniowych. Tytułu­jąc w ten sposób swój cykl fotografii wykony­wanych miedzy Kremp­ną a Komańczą, Krzysztof Szla­pa skła­nia odbior­cę do reflek­sji nad tym, co skła­da się na wyjątkowość K/krainy. Czy jest to uksz­tał­towanie terenu? A może konkret­ny styl architek­tu­ry? Ekosys­tem? Czy też może sko­jarzenia i wspom­nienia, budowane na trud­nej his­torii regionu pogranicza? Odpowiedzi na te pytanie, których doma­ga­ją się prezen­towane w albu­mie zdję­cia, będą różne i nierzad­ko wyk­lucza­jące się, bo też Artys­ta czer­pie z różnych kon­wencji fotograficznych: zarówno z fotografii przy­rod­niczej, jak i z nurtów uni­w­er­sal­izu­ją­cych czy mitol­o­gizu­ją­cych konkretne widoki.
Znami­enne, że w cza­sie, kiedy Szla­pa pracu­je nad cyk­lem, ter­min „kraina” rozważa też reporter i akty­wista kli­maty­czny Fil­ip Springer w na poły fak­tograficznej, na poły fikcjon­al­nej lit­er­ack­iej podróży po Ziemi­ach Odzyskanych, a więc po drugiej stron­ie umownego środ­ka Pol­s­ki. W „Mein Gott, jak pięknie” autor odkry­wa, że „Kraina – której nazwę zapisu­je zawsze z wielkiej litery — nie jest czymś sta­łym. To ra­czej for­ma sku­pie­nia kra­jo­bra­zu”, a zatem nie ist­nieje ona nieza­leżnie od tego, kto w niej jest. Patrzy na nią, podróżu­je po niej, doświad­cza jej, rozu­mie ją. Dla każdego zatem k/Kraina objaw­ia się gdzie indziej i kiedy indziej, stanow­iąc otwarte tery­to­ri­um, pozbaw­ione wyrazistych granic, a wyty­c­zone relacją człowieka do przestrzeni.
Szla­pa podąża sobie wiadomy­mi ścieżka­mi, wyzysku­jąc na pozór tylko sztam­powe moty­wy z połud­niowo-wschod­niego pogranicza: cebu­laste kop­uły cerk­wi, drew­ni­ane domy w kolorze ugru, zale­sione zbocza, śla­dy wysied­lonych wsi. Zdję­cia „Krainy” to wido­ki kra­jo­brazu rozu­mi­anego jako miejsce spotka­nia między człowiekiem a tym, co poza-ludzkie. W tym duchu pisał o kra­jo­bra­zie Tadeusz Sławek: „Kra­jo­braz zatem to rozu­mie­nie i obdarzanie świa­ta sensem” i wyda­je się, że to właśnie ofer­u­je Fotograf patrzące­mu. Poszczególne uję­cia z cyk­lu wykracza­ją poza doku­men­tację miejs­ca czy badaw­cze spo­jrze­nie przy­rod­ni­ka lub etno­grafa, pejzaż jest wprawdzie rozpoz­nawal­ny, ale ramy kadrów to rozsz­erza­ją się tak, aż gubi się szczegółowość obserwacji, to ścieś­ni­a­ją, aż detal sta­je się abstrak­cyjny. Gry z głębią ostroś­ci zaskaku­ją odbior­cę, insc­enizu­jąc fotograficzny real­izm mag­iczny. A zatem nie ma tu dys­tan­su właś­ci­wego fotografii kra­jo­bra­zowej czy przy­rod­niczej, Artys­ta doda­je swo­ją wiedzę i doświad­cze­nie K/krainy.
„To Kraina określa czas i miejsce. To ona wpuszcza mnie do środ­ka. W drugą stronę to nie dzi­ała” – to znów Springer spostrze­ga­ją­cy, że tery­to­ri­um ma swo­ją spraw­c­zość, nie podle­ga ludzkiemu panowa­niu. Fotografia ma w sobie tę wyjątkową właś­ci­wość, że jest zapisem zarówno rzeczy­wis­toś­ci przed obiek­ty­wem, jak i spo­jrzenia, jakim tę rzeczy­wis­tość obdarza fotogra­fu­ją­cy. Jego — lub jej – per­spek­ty­wa tworzy obrazy, których nie sposób zaob­ser­wować gołym okiem, nawet jeśli staniemy w tym samym miejs­cu. A do K/krainę wejdzie tylko ten, którego ona zawoła.
Czy rozpoz­nasz swo­ją Krainę w zdję­ci­ach Krzyszto­fa Szlapy? 

Justy­na Han­na Budzik