Polecamy nową książkę Timm Stütz „Das was blieb”

Pole­camy nową książkę Timm Stütz „Das was blieb”. Książ­ka ukaza­ła się w języku niemieckim. 

Opowiada­nia Tim­ma Stütza podąża­ją za trady­cją tech­ni­ki nar­ra­cyjnej Antoniego Czechowa, który w lis­tach do swo­jego bra­ta Alek­san­dra pisał: „Sztu­ka pisa­nia jest sztuką skró­tu, a skró­towość jest siostrą tal­en­tu”. Jego opowiada­nia „Dzi­wny gość”, „Spotkanie kla­sowe”, „Regaty rumowe”, „Krakows­ka opowieść krymi­nal­na”, „Nowa niemiec­ka rzeczy­wis­tość”, „Prz­er­wana par­tia szachów”, „Niebez­piecz­na książ­ka”, „Przeczy­tać przed podróżą do Rzy­mu”, „Rozwiązłe języ­ki”, „Ratown­iczy koral”, „Täve”, „Ostat­nia wiz­y­ta u Jerzego Lew­czyńskiego”, „Stan wojny”, „Spotkanie z niez­na­jomym”, „Pewnego dnia w maju”, „Rok 38” i „Z Tadzio w Wenecji” są tego żywym i imponu­ją­cym świadectwem. Theodor W. Adorno uważał esej za sposób na odzyskanie wol­noś­ci ducha. Zawsze pod­kreślał, że cen­tral­ną cechą ese­ju jest subiek­ty­wność auto­ra, który wybiera tem­at. Według niego esej, w ory­gi­nal­nym fran­cuskim rozu­mie­niu, jest „rodza­jem ekspery­men­tu, w którym autor jest zarówno uczest­nikiem, jak i obser­wa­torem”, a tem­at lit­er­ac­ki został potrak­towany w zwięzły i wyrafi­nowany sposób. Należą do nich ese­je „Helene”, „Trup w wal­izce”, „Dunkel­man­n’s Work”, „Mad­ness”, „Field Scene with Wild Boar”, „The Chained Dog”, „When I Was a Lit­tle Boy”, „Com­par­i­son with a Man of a Cen­tu­ry”, „Jurek”, „Quo Vadis”, „At the Säg­gss­chn Geenich”, „Tues­day the Thir­teenth”, „Dolek”, „Nev­er Again Around Funen”, „Para­troop­er Episode”, „Mem­o­ries of Klaus”, „A Christ­mas Sto­ry”, „Schen­gen and the Roman Polizia”, „Coun­try Out­ing”, „A Col­umn after Peter Bich­sel” i „Who Is Your God?” Nie chcąc niczego pod­kreślać, każ­da his­to­ria posi­a­da swo­ją włas­ną wyjątkowość: „Kiedy byłem małym chłopcem” w sty­lu Ericha Käst­nera przy­bliża nas do ojczyzny auto­ra; „Wtorek trzy­nastego” o nocy bom­bar­dowań Drez­na, a także późne „déjà vu” głęboko porusza­ją swo­ją aut­en­ty­cznoś­cią; „Moos­müh­len­huhn” pozosta­je do samego koń­ca jed­ną z najbardziej tajem­niczych his­torii w zmierzchu poe­matu Rain­era Marii Rilkego „Dro­ga późniejsza. Chaty się kuca­ją, a nud­na wieś zasyp­ia…”; trage­dia i humor są mylą­co skon­den­sowane w „kre­tynie” i „Dolek”. W tytułowej his­torii książ­ki szczęś­cie i cier­pi­e­nie kilku pokoleń są imponu­ją­co sple­cione. Książ­ka „Helene, późne opowiada­nia, wczesne wier­sze” jest dziełem odd­anym ter­aźniejs­zoś­ci i wypeł­nia intelek­tu­al­ną przestrzeń stule­cia. Książ­ka zna­jdzie swoich czytel­ników, ponieważ przekazu­je prawdę i aut­en­ty­czność. (Prof. dr hab. dr h.c. Heinz Krumpel† Wydzi­ał Filo­zofii i Nauk Ped­a­gog­icznych, Uni­w­er­sytet Wiedeński)