————————————————————————-
Biblioteka Śląska oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na promocję albumu Arkadiusza Ławrywianiec “Tajemnice pracowni”, która odbędzie się 20 grudnia 2013 o godzinie 17.00 w sali Benedyktynka w Bibliotece Śląskiej. Podczas spotkania będzie możliwość nabycia wydawnictwa.
Pomysł albumu, pokazującego plastyków w ich pracowniach, zrodził się dawno, ale zgromadzenie materiału zdjęciowego zajęło Arkadiuszowi Ławrywiańcowi aż pięć lat. Bo to nie było fotografowanie na szybko, „na błysk i na newsa”. Żeby oddać charakter tak bardzo nietypowych miejsc, a przede wszystkim pokazać ich gospodarzy, rzadko wystarczała jedna wizyta. Przy okazji owych specyficznych sesji zdjęciowych toczyły się przecież także długie, czasem wręcz burzliwe, dyskusje. O sztuce w ogóle, o kondycji sztuki współczesnej, a w końcu – o życiu, jako takim, bo robiło się kameralnie i obydwie strony, fotografa i fotografowanego, zaczynała łączyć nić zaufania i wzajemnej życzliwości. Czasem trzeba było nawet zmienić koncepcję kolejnej serii, gdy okazywało się, że artysta uchylił rąbka jakiejś twórczej tajemnicy i warto było ten rąbek podnieść nieco wyżej…
Henryka Wach-Malicka
Arkadiusz Ławrywianiec Urodził się w 1967 roku w Opolu. Jest absolwentem opolskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Fotoreporter w Dzienniku Zachodnim, od 2009 roku uczy reportażu w Policealnej Szkole Fotograficznej „FOTOEDUKACJA”. członek ZPAF. W 2011 i 2013 roku był stypendystą Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury.
Swoje prace wystawiał m.in. w Muzeum Śląskim, Bibliotece Śląskiej, Galerii Szyb Wilson, Galerii Rondo Sztuki.
————————————————————————-
————————————————————————-
Instytut Sztuk Wizualnych Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wernisaż wystawy fotografii Marka Jana Karasia, “Dwa Psy z Nikiszowca”. Wernisaż odbędzie się 29 listopada 2013 r. (piątek) o godz. 19.00, w galerii “Na Dole” przy ul. Wiśniowej 10 w Zielonej Górze.
————————————————————————-
Galeria Łakomscy, drukarnia Progress oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wystawę:Krzysztof Pilecki „Reminiscencje”. Wernisaż odbędzie się 21 listopada o godzinie 18.00. Wystawę można oglądać w Galerii Łakomscy mieszczącej się w Sosnowcu przy ulicy Wysokiej 9a
————————————————————————-
Centrum Kultury Śląskiej Pałac w Nakle Śląskim oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wystawę:Krzysztof Miller i Marek Wesołowski „Twórcy kultury śląskiej”
Wernisaż odbędzie się 23 listopada o godzinie 17.00. Wystawę można oglądać w Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim, ulica Parkowa 1.
„Twórcy kultury śląskiej”
Kultura śląska to specyficzny tygiel, w którym, historycznie rzecz ujmując, mieszają się
kultura niemiecka, czeska i polska. Czas powojenny również odcisnął swoje piętno. Tak
więc wielokulturowość to charakterystyczna cecha kultury Śląska. To jej bogactwo. Można
by powiedzieć, że europejskość naszej kultury jest niezaprzeczalna. Dla reszty Polski był
to zawsze kłopot. Woleli nas postrzegać tylko przez kulturę ludową, robotniczą — krupniok i
piwo. Na szczęście zarówno kultura robotnicza jak i ta tzw. wysoka rozwijały się na Śląsku
bardzo dobrze. Po prostu kultura i sztuka łączą ludzi. Odnajdują w ten sposób nie tylko
pasję, ale również klucz porozumienia.
Dzięki temu, że powstało miejsce w którym ludzie kultury (twórcy i miłośnicy sztuki) mogą
się ze sobą spotykać, dyskutować, tworzyć — Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim -
narodził się pomysł powołania do życia galerii portretu współczesnych twórców kultury
śląskiej. Jest to dopiero początek kolekcji, pierwszy krok. To też próba przekonania wielu
osób, że nie tylko materią żyje człowiek, ale również wartościami duchowymi, że dzięki
twórcom, nasze życie staje się bogatsze, piękniejsze i głębsze.
Autorzy fotografii Krzysztof Miller i Marek Wesołowski z wielkim szacunkiem, ale też
bardzo subiektywnie sportretowali przedstawione osoby. Różnorodność osobowości,
temperamentu i profesji była kluczem do „stworzenia” portretu. Inspiracją były również
pałacowe wnętrza Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śl. wypełnione światłem słonecznym,
pełne radości i dobrej energii. Wartością dodaną były niewątpliwie długie rozmowy z
portretowanymi osobami . Ze splotu tych okoliczności wyłaniały się niebanalne portrety
niebanalnych osobowości. Efekty naszej pracy można zobaczyć na wystawie w Centrum
Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim pt: „Twórcy kultury śląskiej”.
Krzysztof Miller
————————————————————————-
Galeria Sztuki Rybnickie Centrum Kultury oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wernisaż wystawy Maria Śliwa „Homo Gemini”. Wernisaż odbędzie się 21 listopada 2013 roku o godzinie 17.30.
Wystawę można oglądać do 06 stycznia 2014 roku w Rybnickim Centrum Kultury mieszczącym się przy ulicy Saint Vallier 1 w Rybniku
HOMO GEMINI, w takim kształcie, w jakim możemy go dzisiaj oglądać, nie stanowi zaproszenia na wystawę fotografii – jako takiej, ale zaproszenie do wzięcia udziału w rozpoczynającej się właśnie historii. Historii ludzi.
Drugi człowiek, jako przedmiot twórczych poszukiwań, jest dla Marii Śliwy na tyle ważny, że fotografia schodzi na dalszy plan, pełniąc zaledwie rolę narzędzia rejestrującego obiekt. Dlatego miejsce wyestetyzowanej stylistyki zajmuje opowieść o nieskończonej ciekawości autorki na temat tego, jacy są ludzie, a w tym konkretnym przypadku – rodzeństwa przychodzące na świat w tej samej chwili. Jak żyją na co dzień i jak ich najbliższe otoczenie wpływa na ich transformację. Jakimi dorosłymi się stają i jakich wyborów dokonują, gdy opuszczają rodzinne domy. I wreszcie, ile miejsca w życiu każdego z nich zajmie w przyszłości siostra lub brat.
Ten otwarty projekt socjologiczny zachęca do zastanowienia się nad zwykłymi-niezwykłymi bohaterami z naszego sąsiedztwa i śledzenia ich losów na kolejnych odsłonach wystaw fotograficznych HOMO GEMINI Marii Śliwy.
————————————————————————-
Kamienica Artystyczna Lamus oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wernisaż wystawy Arkadiusz Gola „Romowie wśród nas”. Wernisaż odbędzie się 21 listopada 2013 roku o godzinie 18.00.
Wystawę można oglądać do 07 grudnia 2013 roku w Kamienicy Artystycznej Lamus w Gorzowie Wielkopolskim mieszczącej się przy ulicy Sikorskiego 5
Arkadiusz Gola
Absolwent Instytutu Kreatywnej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie (Czechy). Zajmuje się fotografią dokumentalną głównie rejestrując zmiany zachodzące w społeczeństwie na Górnym Śląsku po 1989 roku. Szczególnie interesują go miejsca związane z przemysłem ciężkim, który pod koniec XX wieku w Polsce znacznie się skurczył. Jako fotoreporter prasowy pracuje od 1991 roku. Od 18 lat w redakcji „Dziennika Zachodniego” w Katowicach. Zdobył nagrody w konkursach, m.in. Polskiej Fotografii Prasowej, BZ WBK Pressfoto , Newsreportaż. Pierwsze miejsce w konkursie fotograficznym firmy „Bayer” Ekologia w obiektywie 2003, nagrody w konkursie Śląskiej Fotografii Prasowej, Grand Press Photo. Dziennikarz roku Dziennika Zachodniego 2003. W 2010 roku otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta Zabrze w Dziedzinie Kultury. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Jego zdjęcia znajdują się w zbiorach Muzeum Śląskiego, Muzeum Historii Katowic, Muzeum Miejskiego w Zabrzu, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, Muzeum Miejskiego w Zabrzu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Muzeum Umeni w Ołomuńcu. Jest członkiem ZPAF‑u (Związku Polskich Artystów Fotografików). Autor albumów „Ludzie z węgla”, „Nie muszę wracać…” i „Stany graniczne”. Wystawy w kraju i za granicą (Czechy, Francja, Niemcy, Belgia, Słowacja). Mieszka w Zabrzu.
Zdjęcia składające się na wystawę „Romowie wśród Nas” powstawały w ciągu ostatnich 15 lat na terenie Zabrza, Rudy Śląskiej, Katowic i Bytomia. Tam gdzie występują największe skupiska Romskich rodzin w Śląskiej aglomeracji. Większość z tych zdjęć dotyczy Rodziny Kwiek z Rudy Śląskiej Orzegowa. Te fotografie powstały przede wszystkim dzięki życzliwości Izoldy Kwiek, znanej poetki, założycielki zespołu „Tabor” , można powiedzieć człowieka instytucji w społeczności Cygańskiej na Śląsku.
Arkadiusz Gola
————————————————————————-
Sosnowieckie Centrum Sztuki — Zamek Sielecki oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wernisaż wystawy XVI Sosnowieckie Spotkania Artystyczne Plener Fotograficzny „Miasto. Sacrum profanum”.
Wernisaż odbędzie się 15 listopada o godzinie 18.00 w Sosnowieckim Centrum Sztuki — Zamek Sielecki ul. Zamkowa 2
Wystawa trwa do 8 grudnia 2013 r.
XVI Sosnowieckie Spotkania Artystyczne — VI Plener Fotograficzny to kolejne roczne podsumowanie pracy twórców sosnowieckiech i zaproszonych gości. Tym razem tematem przewodnim było „Miasto.Sacrum,profanum”. W urokliwym miejscu wsi Wiatrakowo koło Kazimierza nad Wisłą wśród kwitnących sadów i łąk spotkali się fotografowie na wspólnym plenerze z plastykami. Jedni zachwycali się Kazimierzem i jego historycznymi zabytkami, dla drugich Lublin był wielką niespodzianką. Jednych i drugich łączył jednak Sosnowiec. Czy udało się choć trochę rozwiązać zadanie ?
To już pozostawiam osądowi zwiedzających wystawę poplenerową.
Jerzy Łakomski-Komisarz Pleneru Fotograficznego.
Na wernisaż wstęp wolny.
LISTA UCZESTNIKÓW
PLENERU FOTOGRAFICZNEGO:
Anna66 Andrzejewska
Marek Bebłot
Jerzy Chrapka
Paweł Dusza
Irena Gałuszka
Arkadiusz Gola
Waldemar Jama
Dariusz Kindler
Jerzy Lewczyński
Romek Lipczyński
Jerzy Łakomski
Katarzyna Łata-Wrona
Arkadiusz Ławrywianiec
Damian Mickoś
Andrzej Niczewski
Zbigniew Podsiadło
Jolanta Rycerska
Teresa Solarz
Maciej Stobierski
Marek Wesołowski
Ewa Zawadzka
Tadeusz Żaczek
————————————————————————-
Fundacja Eko-Art SILESIA, Galeria Szyb Wilson, Wydawca FINE GRAIN, kurator wystawy Jerzy Piątek oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wystawę:
“Akt w Polskiej Fotografii”
Wernisaż odbędzie się 15 listopada 2013 roku o godzinie 18.15 w Galerii Szyb Wilson Katowice ul. Oswobodzenia 1
————————————————————————-
Miejski Ośrodek Kultury w Olkuszu oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zapraszają na wystawę:
ANTONI KREIS “Fotografia”
Wernisaż odbędzie się 16 listopada o godzinie 18.00. Wystawę można oglądać w Pawilonie Wystawienniczym MOK ul. Szpitalna 32
ANTONI KREIS — ur.1956 r. w Chorzowie, artysta fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików, wice prezes Zarządu Okręgu Śląskiego ZPAF. Uczestnik ponad stu fotograficznych wystaw zbiorowych i kilkudziesięciu indywidualnych. Laureat dziesiątek nagród w konkursach fotograficznych i filmowych. W latach 70-tych i 80-tych jeden z czołowych polskich twórców filmów nieprofesjonalnych. Autor albumów oraz wydawnictw z zakresu metodyki fotografii, wieloletni wykładowca szkół i kursów fotograficznych. Za swą działalność uhonorowany m.in. złotą odznaką „Zasłużony dla województwa śląskiego”.
W roku 2013 obchodzi jubileusz 35-cia pracy artystycznej. Ciągle poszukuje nowych form wypowiedzi artystycznej. Ponadto dziennikarz radiowy, autor tekstów i kompozytor, muzyk.
„…Antoni Kreis jest głównie pejzażystą i portrecistą choć w almanachach twórców jego prace widnieją nieraz pod hasłem: „przygody plastyczne”. Układa swoje prace w cykle stanowiące zamknięte całości. Nierzadko posługuje się symbolem i metaforą, a także przy pomocy słów oraz poetyckich tekstów pozwalając widzowi samodzielnie odczytać często ukryte głęboko przesłania. Swoją fotografię określa jako fotografię autorską czyli taką, która umożliwia osobisty przekaz zawartej w niej treści. Choć nie jest klasycznym dokumentalistą głównym celem jego prac jest utrwalenie i zachowanie śladów otaczającego świata. Jest „kolekcjonerem” odczuć i obrazów….”
Te słowa znalazły się kiedyś w jednym z katalogów towarzyszącym przekrojowej wystawie polskich fotografików. Zastanawiałem się nieraz, czy trafnie określają mnie jako autora. Czy dobrze charakteryzują moją twórczość, której podstawą jest obraz utworzony z pomocą aparatu fotograficznego. Zawsze, kiedy przeglądam dziesiątki moich prac, aby ułożyć z nich kolejną wystawę, zastanawiam się dlaczego wybrałem właśnie tę dziedzinę sztuki aby realizować swoje wizje, tworzyć obrazy, czasem wzbudzające akceptację oglądających je widzów, a czasem zrozumiałe jedynie dla mnie. Z niepokojem myślę, jak będzie tym razem? Czy uda mi się pokazać za pomocą moich fotografii to, co przeżywałem podczas ich tworzenia? Czy każdego oglądającego zachwyci fantastycznie poskręcane stare drzewo tak jak zachwyciło mnie, gdy wędrowałem gdzieś po bezdrożach? Czy dostrzeże On symboliczny wymiar żelaznego krzyża ustawionego przez bezimiennego rzemieślnika-artystę obok samotnie uschłego pnia-wędrowca na rzadko uczęszczanym górskim szlaku? Albo czy pojmie ile nieudanych prób wykonałem aby sfotografować nocne sny, które ulatują zaraz po przebudzeniu? Bo przecież można przełożyć na obraz senne marzenie, muzykę, ból, rozpacz, radość. A przynajmniej można spróbować! Dlatego próbuję zatrzymać i utrwalić piękno umierającego płatka polnego kwiatu, usychających źdźbeł trawy, rejestruję zapierające dech w piersiach kolorowe witraże, które widzę przez ułamek sekundy w pobliskim lesie. Kataloguję fantastyczne rzeźby skonstruowane sto lat temu na terenach dziesiątek kopalni – dziś pomniki: ongiś ciężko pracujące konstrukcje wież wyciągowych, których powołaniem na pewno nie było wzbudzanie zachwytu u oglądających. Wyobrażam sobie, że do mojego atelier przychodzą Święci, Anioły, a nawet sam Diabeł, aby zamówić u mnie swój portret. Fotografuję cienie drzew, które żyją tylko jedną krótką chwilę, nim znikną, by pojawić się w tym miejscu dopiero za rok, o ile zaświeci kapryśne słońce. Czasem biorę do ręki kamerę aby zarejestrować ruch, zapisać upływ czasu, by potem móc go cofnąć i odtworzyć jeszcze raz. „Co ty wiesz na temat czasu, zostaw to naukowcom” – mówi znajomy inżynier, „Witraże! Niech je robią plastycy, aparatem nic nie zdziałasz!” – śmieje się koleżanka plastyczka, „Te Twoje portrety jakieś dziwne, mało fotograficzne, jakby… pomalowane” – krzywi się zaprzyjaźniony fotoreporter. „No tak, macie rację” – odpowiadam skruszony za każdym razem i postanawiam, że od dziś będę już robić tylko solidną, uczciwą fotografię…
Antoni Kreis, listopad 2013
————————————————————————-
Centrum Kultury Śląskiej Pałac w Nakle Śląskim oraz Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski
zapraszają na wystawę:
ANTONI KREIS KATARZYNA ŁATA-WRONA
ja i ja
Wernisaż odbędzie się 10 października o godzinie 17.00.
Wystawę można oglądać do 12 listopada 1013 roku,
w Centrum Kultury Śląskiej w Nakle Śląskim, ulica Parkowa 1.
Antoni Kreis
(rocznik 1956) Artysta fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików, wice prezes ds. edukacji Zarządu Okręgu Śląskiego ZPAF w Katowicach, w poprzedniej kadencji wice prezes ds. artystycznych. Od 1983 r. instruktor filmu i fotografii MkiS kat. I. Zawodowo związany z fotografią od końca lat 70-tych. Wykładowca w Szkole Fotograficznej FOTOEDUKACJA w Katowicach. Fotografuje od 12-go roku życia. W latach 1978–88 aktywny realizator filmów nieprofesjonalnych, wieloletni członek Zarządu Federacji Amatorskich Klubów Filmowych w Polsce. Autor kilkudziesięciu indywidualnych wystaw autorskich oraz uczestnik blisko dwustu zbiorowych. Wielokrotny zdobywca głównych nagród i wyróżnień w konkursach fotograficznych i filmowych.
REINKARNACJE (2013)
REINKARNACJE to cykl autoportretów będących symbolami kolejnych okresów mojego życia. To historia trwania, składająca się z różnych etapów. Byłem w wielu miejscach, wiele rzeczy w życiu robiłem. Takim byłem, takim chciałem być. Raz jestem Dobrym Człowiekiem a raz Złym. Kim jestem naprawdę? Nie wiem! Jestem sobie…! Czy wystawią mi pomnik, czy nikt o mnie nie będzie pamiętać? Co jest najważniejsze w życiu każdego z nas? Czy to, aby zawsze być sobą? A może jednak wizerunek, który zostanie w pamięci tak długo, dopóki właściciele tychże pamięci sami zechcą. Wiem co było, nie wiem co będzie? Zostanę. Rozpłynę się w niepamięci. Albo wrócę w kolejnym wcieleniu aby znów przybierać różne maski?
Katarzyna Łata-Wrona
(rocznik 1973) Absolwentka ASP w Krakowie, Wydział Grafiki w Katowicach. Od 2000 roku członek ZPAF. Obecnie prezes Okręgu Śląskiego ZPAF. Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych, kilkudziesięciu zbiorowych oraz happeningów fotograficznych, kurator wystaw tematycznych. Prowadzi autorskie warsztaty fotograficzne: www.fotowarsztaty.eu. Zajmuje się fotografią kreacyjną. W 2010 roku otrzymała nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prace w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Fototece ZPAF w Warszawie, Śląskiej Kolekcji Fotografii Artystycznej w Katowicach, Muzeum Miejskiego w Sosnowcu oraz w kolekcjach prywatnych w Niemczech, Francji, USA i w Polsce.
Autoportret (2013)
Kim jestem?
Jak na siebie patrzę?
Czy widzę siebie?
Naprawdę?
Przyglądam się najpierw twarzy, patrzę w oczy, docieram głębiej i głębiej, do wnętrza.
————————————————————————-
Muzeum Ziemi Lubuskiej zaprasza na otwarcie wystawy:
„100 otworków w technikach” Pawła Janczaruka
Otwarcie nastąpi 30 października, o godzinie 17.00
MZL, Al Niepodległości, Zielona Góra
Wystawa zostanie zaprezentowana w całości, będzie można zobaczyć 10 nowych fotografii, min. heliografia pierwsza polska prezentacja /jedyne nowe fotografie powstały w USA/, fizautotypia również pierwsza prezentacja /jedyne prace powstały w Rosji/, pozytywowy proces Bayarda /jedyne prace dotychczas powstały w USA/, antotypia, fotografię na liściu, fresson i temperaprint. Dodatkowa informacja: wszystkie zdjęcia na wystawie zostały wykonane przy pomocy kamer otworkowych.
Paweł Janczaruk
Urodzony w 1964 roku w Chobienicach.
Od 1982 roku członek Lubuskiego Towarzystwa Fotograficznego /pełnione funkcje: skarbnik, wice prezes, członek zarządu, obecnie wice prezes/
W latach 1987 — 1994 współorganizator Warsztatów Fotograficznych w Broniszowie.
W latach 1989 — 1991 prowadzący Amatorski Klub Fotografii Artystycznej, oraz galerię fotografii AKFA.
W latach 1990 – 2012 fotoreporter regionalnej gazety
W latach 1993 — 2000 współprowadzący galerię fotografii „Pod Kaczką”
W latach 1995 – 2009 organizator Ogólnopolskich Warsztatów Fotograficznych w Broniszowie.
Współzałożyciel działającej w latach 1995 — 97 grupy RAF.
W latach 1997 — 1998 prowadzący galerię fotografii „Ostatni seans”
W latach 1998 — 2003 członek Grupy Inicjatyw Fotograficznych.
W latach 1999 — 2001 współprowadzący galerię fotografii „Projekt” w Muzeum Ziemi Lubuskiej.
W 1999 roku otrzymał tytuł Artysty Fotoklubu Rzeczyposplitej Polskiej.
W latach 2000 — 2003 współprowadzący galerię fotografii w Regionalnym Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze.
W latach 2003 — 2009 współprowadzący galerię fotografii „Projekt” w Urzędzie Miejskim.
W 2003 roku współprowadził galerię fotografii „Lapidarium” we Wschowie.
Od 2003 roku członek Związku Polskich Artystów Fotografików.
Od 2004 roku członek Rady Artystycznej „Galerii Jednego Dnia”.
W 2005 roku otrzymał Dyplom Kwalifikacji Zawodowych FRP.
Od 2005 roku członek Grupy Trzymającej OFFO.
W latach 2009 — 2010 współorganizator Foto Day’a.
W latach 2009 — 2011 członek Rady Programowej Broniszowskich Salonów Zaproszonych w Broniszowie.
Od 2012 roku prowadzi Warsztaty Fotowidzenia.
Od 2012 roku wraz z Markiem Lalko prowadzi Warsztaty Technik Fotograficznych.
Od 2012 roku wykładowca w Lubuskiej Szkole Fotografii i Zielonogórskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
Od 2012 roku prowadzi zajęcia w ramach ABC sztuki – fotografia otworkowa.
Od 2013 roku wraz z Markiem Lalko prowadzi Fotograficzną Fabryczną.
Uczestnik ponad 450 wystaw zbiorowych, gdzie otrzymał 75 nagród.
Autor 35 wystaw indywidualnych, oraz 14 współautorskich /wraz z Barbarą Panek-Sarnowską/.
Prace prezentował w Czechosłowacji, ZSRR, Węgrzech, Francji, Niemczech, Australii, Szwecji, Szwajcarii, Czechach, Belgii i Hiszpanii. Prace w kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Holandii, Niemczech i Czechach.
Juror konkursów fotograficznych i diaporam w Polsce i Niemczech.
Autor książki „Wszystko, co chcę powiedzieć o otworkach”, „RetroFotografia, czyli dawne techniki fotograficzne” i mini-albumu „Puchełki — kiedy życie było piękne — łomografie z puchełkami”, „Jest taki samotny dwór” oraz współautor /z Barbarą Panek-Sarnowską/ mini-albumów „Gdzie przydrożny Chrystus stał” i „Zielona Góra — cztery odsłony”.
Odznaczony Brązową Odznaką Polskiej Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych, Złotą Odznaką Lubuskiego Towarzystwa Kultury i Srebrnym Medalem „Zasłużony dla Fotografii Polskiej”.
Mieszka w Zielonej Górze.
————————————————————————-
Galeria Sektor I, ul. Mickiewicza 21 (obok apteki) zaprasza 4 października 2013 o godz. 17:00 na wernisaż fotografii “Chleb”
Wystawa potrwa: 4.10 — 3. 11. 2013r.
Jakub Kaszuba
Mirek Miranowicz
Wojciech Piechocki
Krzysztof Sowa
Ela Sudoł-Helbin
Krzysztof Szlapa
Marek Wesołowski
————————————————————————-
Dr Dominik Abłamowicz
Dyrektor Muzeum Śląskiego w Katowicach
serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy fotografii Michał Cała. “Metropolia”, który odbędzie się 04.09.2013 o godz. 17.00
w Muzeum Śląskim / al. W. Korfantego 3 w Katowicach
Michał Cała. Metropolia
5 września 2013 – 7 stycznia 2014
Na wystawie prezentujemy 90 barwnych fotografii autorstwa Michała Cały z cyklu „Metropolia” realizowanego w różnych miejscowościach
Górnego Śląska i Zagłębia latach 2004–2013.
Zamysłem prezentacji jest ukazanie skali i form transformacji, jaką przechodzi nasz region. Najbardziej dotyka to najstarszych elementów miast,
bowiem ich przeobrażenia następują najszybciej. Zmienia się ich charakter, w miejsce dominujących w strukturze urbanistyczno-architektonicznej
elementów przemysłowych wkraczają nowe rozwiązania akcentowane wizualnymi desygnatami. Autor zderzając na swych fotografiach różne elementy
koegzystujące w tej niedookreślonej rzeczywistości, oddaje klimat czasu i miejsc. Jego przejawami są ślady wkraczającej zewsząd komercji, najdosadniej
widoczne w postaci krzykliwych, dominujących natłokiem i wielkimi formatami reklam. Społeczny wydźwięk projektu akcentują prace obnażające proces
pauperyzacji pewnych środowisk, ich ubożenie i wkraczanie tandetnych elementów konsumpcjonizmu. Dramatycznie sytuując w tym środowisku człowieka,
nie jako podmiot, ale jako jego element, ujawnia socjologiczny charakter swych refleksji. Założenia „Metropolii” wpisują się we współczesną potrzebę i próbę
redefinicji ikonografii regionu.
Autor zachowując właściwą dla swego warsztatu estetykę fotografii, elementy kompozycji budujące własny styl – wieloplanowość, świadomą deformację perspektywy,
rytm, nakładanie różnych fragmentów przestrzeni – wprowadza nowy środek wyrazu, jakim jest kolor. Dynamizuje kompozycję, zawartą w wybranym kadrze, akcentuje
pewne fragmenty lub je równoważy, pozwala odnieść się do specyficznej estetyki prezentowanych miejsc. Fotografie Michała Cały łączą cechy dokumentu z działaniami
artystycznymi. Wykraczają poza ramy dokumentalnej rejestracji, egzemplifikują narracyjny charakter jego wypowiedzi. Ich wymowa społeczna współgra z ich twórczym
charakterem, co czyni z dorobku autora nieprzeciętne zjawisko we współczesnej polskiej fotografii.
Michał Cała jest uznanym fotografikiem, członkiem ZPAF‑u okręg Śląski od 1983 roku.
W marcu 2013 roku rozpoczął obchody 40-lecia pracy twórczej, prezentując w ZPAF-owskiej Galerii „Katowice” wystawę „Śląsk” i „Galicja”. Wystawa „Metropolia” w Muzeum
Śląskim jest premierowym pokazem prac z nowego cyklu Michała Cały, eksponowanym w ramach obchodów jubileuszu pracy autora.
Kurator wystawy: Danuta Kowalik-Dura
————————————————————————-
Galeria INNY ŚLĄSK oraz ZWIĄZEK POLSKICH ARTYSTÓW FOTOGRAFIKÓW
OKRĘG ŚLĄSKI zaprasza na wystawę fotografii
w ramach KOLAŻU KULTUR.
Wernisaż odbędzie się 23 sierpnia, o godzinie 18.00,
w Galerii Inny Śląsk, w Tarnowskich Górach,
przy ulicy Miarki 2.
Autorzy:
Malwina de Brade
Katarzyna Łata-Wrona
Krzysztof Miller
Marek Wesołowski
Józef Wolny
Leszek Żurek
Od kwietnia br. jestem świadkiem zmagań grupy artystów fotografików z trudną materią naszego miasta – Tarnowskich Gór. Przejawem tych zmagań były niekończące się wędrówki z aparatem lub bez niego , o dziwnych porach dnia. Wyjazdy i powroty. Rozmowy z mieszkańcami, ale też osadzonymi w areszcie śledczym. Warsztaty z adeptami fotografowania. I wreszcie mozolne montowanie wystaw będących efektem pleneru. Pięć miesięcy pracy zaowocowało, w moim odczuciu, wprowadzeniem nowej jakości artystycznej – wizualnej do substancji miasta. Dowodem na tak postawioną tezę jest wystawa „10 spojrzeń” w Pałacu w Nakle. Turysta, człowiek nie stąd, może tam skonstatować: dobre, bądź bardzo dobre foty. Tarnogórzanin, ktoś stąd, odbiera to inaczej. Gdzie oni to wynaleźli? Przecież chodzę tamtędy prawie codziennie, a nigdy tych detali, tych kształtów, tego cienia nie widziałem! No cóż, artysta widzi więcej, wskazuje nam tropy, uruchamia wyobraźnię. Wystarczy być. Wystarczy umieć patrzeć , a otworzą się nowe horyzonty. Mam nadzieję, że zestaw prac przygotowanych na kolejną edycję „Kolażu kultur” dostarczy nam kolejnych odkryć i wzruszeń.
Krzysztof Mazik
Wystawę można oglądać do 20 września 2013 roku
Zapraszamy serdecznie!
————————————————————————-
————————————————————————-
KATOWICE W OBIEKTYWIE_2013_OŚWIADCZENIE
KATOWICE W OBIEKTYWIE_2013_REGULAMIN
Udział w wystawie, publikacja na kartach kalendarza, warsztaty fotograficzne i tablety multimedialne, czytnik do e‑booków – to nagrody w tegorocznym konkursie, którego czwartą już edycję organizuje, podobnie jak w latach ubiegłych, katowicki magistrat wraz ze śląskim okręgiem Związku Polskich Artystów Fotografików.
Tegorocznym tematem przewodnim są cztery pory roku. Prace spełniające to kryterium – jak i inne wyszczególnione w regulaminie, dostępnym na www.katowice.eu – można przesyłać w terminie do 30 września pod adresem:
— Urząd Miasta Katowice – Wydział Promocji, ul. Rynek 13, 40–003 Katowice (zapisane na płycie CD lub innym nośniku elektronicznym),
— konkurs@katowice.eu,
— fotografie można też złożyć osobiście w Wydziale Promocji przy ul. Rynek 13, I piętro, p. 115 (zapisane na płycie CD lub innym nośniku elektronicznym).
Wszystkim zainteresowanym udziałem organizatorzy przypominają o konieczności wypełnienia oświadczenia dołączonego do regulaminu, którego oryginał można przynieść wraz ze zdjęciami do Wydziału Promocji lub przesłać w formie skanu e‑mailem bądź pocztą tradycyjną pod wskazanym adresem.
Spośród zgłoszonych do konkursu fotografii komisja, składająca się z przedstawicieli Urzędu Miasta i ZPAF‑u, zakwalifikuje 60, które zostaną opublikowane na stronie www.katowice.eu i poddane opinii internautów. Autor, którego praca otrzyma największą liczbę głosów, będzie miał okazję wziąć udział w warsztatach fotograficznych prowadzonych przez ZPAF.
Komisja natomiast wybierze 40 zdjęć, które trafią na grudniową wystawę w należącej do Związku Galerii „Katowice”; jurorzy wskażą również trzy fotografie, których autorzy otrzymają tablety multimedialne i czytniki do e‑booków. Za 1. miejsce – tablet multimedialny o wartości nieprzekraczającej 700 zł brutto, za 2. miejsce – tablet multimedialny o wartości nieprzekraczającej 600 zł brutto, za 3. miejsce – czytnik do e‑booków o wartości nieprzekraczającej 500 zł brutto.
Lista zwycięzców konkursu zostanie zamieszczona na stronie www.katowice.eu oraz na łamach informatora miejskiego „Nasze Katowice”.
Regulamin konkursu wraz z oświadczeniem jest dostępny na stronie www.katowice.eu oraz w Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Rynek 13.
————————————————————————-
Muzeum w Raciborzu zaprasza na otwarcie wystawy fotografii Zbigniew Sawicz “Mistrzowie piękna”. Wernisaż odbędzie się 12 lipca 2013r o godz.17.00 w budynku ekspozycyjnym przy ul. Gimnazjalnej 1
Zbigniew Sawicz zajmuje się fotografią od ponad 40 lat. Jest klasykiem śląskiego środowiska, zarówno w znaczeniu warsztatowym, jak i w skali dorobku, który tutaj stworzył. Fascynuje go śląska rzeczywistość, jednakowo w codziennych, pospolitych, choć specyficznych dla tego regionu obrazach, jak i w wymiarze sacrum. W swych fotografiach łączy zdolności obserwatora z kreacją własnych obrazów. Tworzy portrety współczesności. Swe fascynacje zawarł w wielu cyklach fotografii, dla której motywami stały się pejzaże naturalne, miejskie, przemysłowe, tego tak industrialnie zdominowanego regionu. Jednak w głównym nurcie jego zainteresowań znajduje się człowiek uwikłany w życiowe przeznaczenia i wybory. Fotografie Sawicza, niezależnie od ich tematyki, łączy wspólna cecha — poszukiwanie piękna w otaczających realiach — pogody egzystencji, urody krajobrazu, fascynacji wpisania człowieka w swe środowisko i fenomenu tworzenia naturalnych harmonii różnych wartości. W zastanej rzeczywistości autor szuka elementów konstruujących jego własne wizje. Wybiera naturalną scenerię dla kompozycji swych obrazów, które konstruują: wybrany motyw, nastrój miejsca, pora dnia, światło, odpowiedni kadr. Warsztat Zbigniewa Sawicza cechuje naturalność ujęć przy minimalnej kreacji. Autor szuka odpowiednich okoliczności i klimatów i wybiera właściwe momenty do rejestracji obrazów. Tworzy bogaty formalnie i treściowo zapis o humanistycznej wymowie. W tak powstającej kronice czasów sobie współczesnych, dąży do uchwycenia własnych fascynacji. Jako uczestnik wielu wydarzeń kulturalno-artystycznych potrafi wydobyć wątki bliskie swemu odczuwaniu wartości świata w jego różnych odsłonach i zamienić je w fotograficzne obrazy miejsc, zjawisk i osób w nie uwikłanych. Tak zaczął w 2005 roku realizować projekt fotograficzny zatytułowany „Mistrzowie piękna”, w którym portretuje ludzi związanych ze sztuką, głównie artystów muzyków, plastyków, literatów, filmowców….Wierzy, że dotykanie piękna zawartego w sztuce, buduje w nas „piękną duszę”, która z kolei „maluje się na ludzkim obliczu”. Te relacje chce uchwycić w tworzonych portretach. Fotografując artystów w sytuacjach twórczych lub prywatnych, zestawił galerię ludzi pięknych dziełem własnego życia i talentu.
Subtelne barwne fotografie ukazują postaci z uchwyceniem ich indywidualizmu, wydobywają atrybuty ich artystycznej profesji. Portrety o ciekawej warstwie psychologicznej, niekiedy naznaczone symboliką ukazują bogactwo relacji emocjonalnych „mistrzów piękna”. Sławomira Idziaka- operatora filmowego światowego pokroju- sfotografował na tle jego dziecięcego portretu wykonanego przez matkę, znaną śląska fotografkę, Halinę Holas –Idziakową, bogactwo wyobraźni scenograficznej Barbary Ptak zobrazował jej niekonwencjonalnym ubiorem-kostiumem, a rozmach dyrygentury ukazał poprzez ekspresję ciała osób z wirującą batutą w ręce. Gama przedstawień postaci ujętych w projekcie stanowi o atrakcyjności całej realizacji. Zbigniew Sawicz wykonuje portrety z nadzieją, że także odbiorca odnajdzie w portretowanych piękno — ucieleśniające pierwotną i zasadniczą ideę sztuki.
„Mistrzowie piękna” ukazują nam skalę współczesnego rozwoju artystycznego, wielkość środowisk twórczych różnych dyscyplin oraz rolę i rangę osobowości pochodzących z naszego regonu. Umożliwia to odbiorcy specyficzne obcowanie z ludźmi ważnymi dla polskiej kultury. Dlatego prezentacja tych fotografii ma również duży walor poznawczy. Projekt jest realizowany nadal i ma charakter dynamiczny. Do panteonu mistrzów piękna dochodzą kolejne postaci, powiększa się ich grono i ilość portretów. Jednocześnie do dawnych ujęć danej osoby dochodzą nowe z kolejnych wydarzeń i poszerzają, jak mówi autor, wyobrażenie o artyście, ukazując jego nieznane oblicza. Dlatego kolejne odsłony ekspozycji „Mistrzów piękna” są nowymi wersjami wizji autora i pokazem jego sztuki portretowania. „Wydawać by się mogło, że warunkiem sukcesu w pracy fotografa portrecisty-…- jest spokój, wielka cierpliwość i stałość zainteresowań….A może jest akurat odwrotnie? Może wnikliwe zajmowanie się jednostkami otwiera pole różnorodności, które przykuwa uwagę fotografika?”
Danuta Kowalik-Dura
————————————————————————-
GALERIA ŁAKOMSCY zaprasza na wernisaż wystawy fotografii
Zbigniewa Podsiadło “TAJEMNICA TRYPTYKU”
Otwarcie wystawy oraz spotkanie z autorem odbędzie się
13 czerwca 2013 roku o godz. 18.00 w Sosnowcu ul. Wysoka 9A.
Wystawa potrwa do 31 sierpnia 2013 roku.
Tryptyki Zbigniewa Podsiadło
Tryptyk to bogactwo i minimalizm w jednym. Z jednej strony współczesna wypowiedź fotograficzna jest zdecydowanie wielozdjęciowa,
przez co czasem przegadana, z drugiej autorzy lubią mocne obrazy, które działają skrótem i całkowicie pochłaniają uwagę odbiorcy,
niczym flesz odpalony prosto w oczy.
Zbigniew Podsiadło zaryzykował połączenie symbolicznego i mocnego obrazu z kilkoma innymi, dopełniającymi wypowiedź,
w jedną pracę. Przyjął klasyczne rozwiązanie, znane dobrze w naszej kulturze – tryptyk.
Ołtarzowa forma z mocnym elementem w centrum i dopełnieniem na skrzydłach czyli energia i uspokojenie.
Formę trzyzdjęciowej wypowiedzi wybrał jako najbardziej pasującą do opowieści zawartej w kadrach.
Jego zdjęcia to refleksja nad historią, która wytworzyła wyrazisty kanon wartości i trwaniem tych wartości
mimo naporu nowych idei i nowych postaw. To zaduma nad porządkiem ale jednoczesne zauważenie, że bywa on chybotliwy,
upadający i podnoszący się. Materia symbolizująca kolejne epoki bywa nietrwałą,
kruszejącą pod naporem czasu i sił zewnętrznych ale idee tak szybko się nie poddają.
W pracach Podsiadły wyraźnie widoczny jest ład kompozycyjny i silna rola światła, wzmacniają one przekaz,
wciągając widza do środka duchowej przestrzeni opisywanej w zdjęciach.
Przez kadry przewijają się najrozmaitsze obiekty będące raz dziełem człowieka a innym razem dziełem natury.
Na dobrą sprawę nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego, jednak wszystkie odnoszą się do pojęcia długiego trwania
i uzasadnionego porządku, symbolizują narastające doświadczenie budowane według przyjętego kanonu wartości.
Elementy estetyczne zastosowane przez autora scalają tą rozmaitość w jedną spójną opowieść a forma tryptyków uszlachetnia ją
Andrzej Zygmuntowicz
ZBIGNIEW PODSIADŁO
Urodzony w 1955 roku. Mieszka i pracuje w Sosnowcu.
Członek Związku Polskich Artystów Fotografików.
Obecnie prezes Okręgu Górskiego ZPAF.
Wielokrotny laureat najważniejszych konkursów i wystaw fotograficznych.
Medal 150-lecia Fotografii
Złota Odznaka Polskiej Federacji Stowarzyszeń Fotograficznych .
Odznaka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Zasłużony Dla Kultury Polskiej”
Członek Rady Fundacji „CENTRUM FOTOGRAFII”.
Członek Rady Programowej Centrum Sztuki – ZAMEK SIELECKI.
Laureat Artystycznej Nagrody miasta Sosnowca w 2010 roku.
Brał udział w ponad dwustu wystawach międzynarodowych i krajowych.
Medale i nagrody na wystawach w Zagrzebiu, Singapurze, Rio de Janeiro,
Budapeszcie, Moskwie, Madrycie, Pekinie, San Francisco, Berlinie.
Uczestnik i organizator plenerów i sympozjów artystycznych.
Opiekun Artystyczny Stowarzyszenia Miłośników Fotografii w Sosnowcu.
————————————————————————-
Grupa fotograficzna ZASPA oraz Restauracja 8 STOLIKÓW zapraszają na wernisaż wystawy “12 ODSŁON KATOWIC 9 FOTOGRAFÓW 8 STOLIKÓW”. Autorz zdjęć: Adam Musielak, Anna Tomaka-Wójcik, Anna Wołoch, Ewelina Ciupa, Iwona Błąkała, Jolanta Dziuk, Kaja Konarska, Kasia Madej-Kozubek, Marta Kłak Wernisaż odbędzie się 10 maja 2013 r o godz. 18.00 w restauracji 8 STOLIKÓW w Katowicach przy ulicy Jagiellońskiej 21/1
————————————————————————-
Galeria ART FOTO Regionalnego Ośrodka Kultury w Częstochowie zaprasza na otwarcie pokonkursowej wystawy fotografii CYBERFOTO 2013. Wernisaż wystawy odbędzie się 26 kwietnia 2013 r. o godz. 18.00 w Galerii “ART-Foto” w Regionalnym Ośrodku Kultury w Częstochowie przy ul. Ogińskiego 13a.
————————————————————————-
Galeria Marii i Jerzego Łakomskich serdecznie zaprasza 18 IV 2013 o godz 18,00 na wernisaż wystawy fotografii: Damian Mickoś, Paweł Dusza “morze”.
Wernisaż odbędzie się w Galerii Marii i Jerzego Łakomskich w Zakładzie Fotograficznym „Fotolakomscy”, w przyziemiach bloku przy ul. Wysokiej 9A w Sosnowcu
————————————————————————-
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski serdecznie zaprasza 09 IV 2013 o godz. 17.30 — oficjalne spotkanie z autorem prac, a o godz. 18.30 — oficjalny wernisaż wystawy fotografii: Antoni Kreis “Imagine + Reinkarnacje”.
Spotkanie z autorem i wernisaż odbędzie się w Galerii Wydziału Mediów, Aktorstwa i Reżyserii Wyższej Szkoły Technicznej w Zabrzu ul. Park Hutniczy 3–5. Wystawę można oglądać do 28 IV 2013 r.
Antoni Kreis (ur. 1956) – artysta fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików, wice prezes ds. edukacji Zarządu Okręgu Śląskiego ZPAF w Katowicach, w poprzedniej kadencji wice prezes ds. artystycznych. Od 1983 r. instruktor filmu i fotografii MkiS kat. I. Zawodowo związany z fotografią od końca lat 70-tych. Wykładowca w Szkole Fotograficznej FOTOEDUKACJA w Katowicach. Fotografuje od 12-go roku życia. W latach 1978–88 aktywny realizator filmów nieprofesjonalnych, wieloletni członek Zarządu Federacji Amatorskich Klubów Filmowych w Polsce. Autor kilkudziesięciu indywidualnych wystaw autorskich oraz uczestnik blisko dwustu zbiorowych. Wielokrotny zdobywca głównych nagród i wyróżnień w konkursach fotograficznych i filmowych.
REINKARNACJE (2013)
REINKARNACJE to cykl autoportretów będących symbolami kolejnych okresów mojego życia. To historia trwania składająca się z różnych etapów. Byłem w wielu miejscach, wiele rzeczy w życiu robiłem. Takim byłem, takim chciałem być. Raz jestem Dobrym Człowiekiem a raz Złym. Kim jestem naprawdę? Nie wiem! Jestem sobie..! Czy wystawią mi pomnik czy nikt o mnie nie będzie pamiętać? Co jest najważniejsze w życiu każdego z nas? Czy to, aby zawsze być sobą? A może jednak wizerunek, który zostanie w pamięci tak długo dopóki właściciele tychże pamięci jak długo oni sami zechcą. Wiem co było, nie wiem co będzie? Zostanę. Rozpłynę się w niepamięci. Albo wrócę w kolejnym wcieleniu aby znów przybierać różne maski?
IMAGINE (2008 r.)
Cykl fotografii będący próbą zilustrowania tak zwanych „marzeń sennych” za pomocą obrazu
Sen następuje po dniu pełnym doznań.
Jest skrzynką do której wpadają wszelkie informacje zdobyte
w ciągu minionego dnia, wrażenia, emocje, świadome
i podświadome doznania. Sygnały ze świata i sygnały
z wnętrza.
Najważniejszą fazą snu jest PRZEBUDZENIE bo decyduje
o tym czy i ile zapamiętamy z nocnej projekcji. O tym co chcemy pamiętać o czym chcemy śnić w przyszłości decydujemy my sami, decyduje nasz mózg i nasza bardziej lub mniej rozwiniętą potrzeba DOZNANIA świata.
Geneza każdego snu sięga rzeczywistości – nic we śnie nie dzieje się takiego co nie miałoby źródła w świecie realnym. Twarze ludzi, istoty o wielu głowach, kończynach, skrzydła aniołów to tylko zniekształcona projekcja fotografii zapisanych w mózgu-komputerze.
Najczęstszym doznaniem występującym we śnie jest STRACH – dlaczego?
Sen jest jak film. Można oddzielić obraz od ścieżek uczuć i emocji, które we śnie zastępują ścieżkę dźwięku.
————————————————————————-
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski serdecznie zaprasza 05 IV 2013 o godz 18,00 na wernisaż wystawy fotografii: Ryszard Czernow “Świat z cegieł”.
Wernisaż odbędzie się w Galerii + w Rondzie Sztuki w Katowicach przy Placu Sejmu Śląskiego 2. Wystawę można oglądać od 05 IV do 26 IV 2013 r.
————————————————————————-
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski serdecznie zaprasza 05 IV 2013 o godz 18,00 na wernisaż wystawy fotografii: Waldemar Jama „Fotografie… Puszka Pandory Bellmeriada”.
Wernisaż odbędzie się w Galerii Pusta w Centrum Kultury Katowice w Katowicach przy Placu Sejmu Śląskiego 2. Wystawę można oglądać od 06 IV do 07 V 2013
Waldemar Jama urodzony w 1942 r. Dyplom z fotografii na ASP w Poznaniu. Od 1973 r
jest członkiem ZPAF./ leg. Nr 409/ Również członkiem Rady Artystycznej
ZPAF – 4 kadencja. W 2004 r otrzymał tytuł profesora. Prowadził fotografię
na ASP w Katowicach i Gdańsku. Uprawia fotografię inscenizacyjną i do-
kument. Ważniejsze nagrody to Grand Prix MkiS na V Salonie Portretu
Artystycznego ‑Gdańsk 1974 i X Biennale Krajobrazu Polskiego – Kielce
1987 r. Autor wielu wystaw indywidualnych i znaczących zbiorowych w
kraju i za granicą. Otrzymał medal im.J.Bułhaka za wybitne osiągnięcia
twórcze w fotografii w 1997 r. Jego prace znajdują się w zbiorach wielu
muzeów i osób prywatnych. Rzeczoznawca fotografii przy MkiS. Stypendia
artystyczne MkiS w 1981 i 1998 r. W 2009 r otrzymał srebrny medal
” Zasłużony Kulturze Gloria Artis ”.
Nowa wystawa to próba zmierzenia się z innym wymiarem. Dotychczas były to płaskie
fotografie. Teraz w cyklu Bellmeriada mamy witrynowe fantomy /wytłoczki – ekspozytory/
naklejone na płaszczyznę obrazu, uzupełnione kolorem, stają się obiektami.
Manekin,lalka,fantomy różnego rodzaju to imitacja człowieka ‚które stały się rekwizytem do
dalszych manipulacji.
Również w drugim cyklu Puszka Pandory to nadanie innej formy wcześniejszym realizacjom.
Obiekty, skrzynki a w nich puszki to wszechobecna konsumpcja, która przejawia się
w różnych formach. Zakupy przez internet stają się powszechne ….….itd
————————————————————————-
Biblioteka Ślaska zaprasza na
Galę Śląskiej Fotografii Prasowej 2012
19 marca 2013 r. o godz.17.00 podczas uroczystości wręczenia poznamy tegorocznych laureatów nagród regulaminowych
oraz nagrody specjalnej, którą wybiorą czytelnicy w drodze głosowania. Po raz trzeci zostanie też wręczony Wielki Splendor Śląskiej Fotografii Prasowej, przyznawany zasłużonym twórcom.
————————————————————————-
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski serdecznie zaprasza 14 III 2013 o godz 18,00 na wernisaż wystawy fotografii: Antoni Kreis „Fotopodróże Egipt”.
Wernisaż i spotkanie z autorem odbędzie się w Galerii “CIASNA” w Jastrzębiu-Zdroju przy ulicy Katowickiej 17. Wystawę można oglądać do 12 IV 2013
ANTONI KREIS, ur. 19.10.1956 w Chorzowie.
Od 2003 r. członek Związku Polskich Artystów Fotografików, wice prezes Zarządu Okręgu Śląskiego ZPAF. Uczestnik ponad stu fotograficznych wystaw zbiorowych i kilkudziesięciu indywidualnych. Laureat dziesiątek nagród w konkursach fotograficznych i filmowych. W latach 70-tych i 80-tych aktywny twórca filmów nieprofesjonalnych. Autor albumów i wydawnictw z zakresu metodyki fotografii, wieloletni wykładowca szkół i kursów fotograficznych. Za swą działalność uhonorowany m.in. złotą odznaką „Zasłużony dla województwa śląskiego”. W roku 2008 obchodził jubileusz 30 lecia pracy artystycznej. Ciągle poszukuje nowych form wypowiedzi artystycznej. W swej działalności fotograficznej preferuje m.in. autorski pejzaż, portret i martwą naturę często wykorzystując techniki z pogranicza sztuk plastycznych. Ostatnio sięga po tematykę symboliczną, konceptualną.
Antoni Kreis — FOTOPODRÓŻE — EGIPT
Trochę nosi mnie po świecie. Jak wszystkich zresztą, od czasu gdy otwarły się nam granice. A niektóre z nich pomiędzy „nami” i „zagranicą” zupełnie zniknęły. Staliśmy się prawdziwymi Europejczykami, udajemy, że nasze zarobki są takie jak u prawdziwych Europejczyków i możemy bez trudu podróżować tu i tam. Też udaję i dlatego mnie nosi. Kupiłem sobie nawet na tę okazję cyfrowy aparat kompaktowy (fakt, że z tych droższych) po to aby notować obserwowane egzotyczne widoki. Zaliczyłem już kilkadziesiąt krajów bliższych i dalszych (w tym Czechy, Słowację i Niemcy a także Polskę: to też kraje warte obejrzenia, choć może dla większości mało egzotyczne — ale podnoszą mi statystykę!). A jeśli do tego doliczyć państwa, których już nie ma czyli te z czasów gdy różne „zagranice” były za granicą to lista zrobi się dość pokaźna. Kto był w Związku Radzieckim, Czechosłowacji, Jugosławii i Enerde? Jest się czym chwalić, szczególnie dumny jestem z Enerde!
Część z Was nigdy już nie będzie miała stamtąd zdjęć. A ja mam! Do Afryki kiedyś jeździłem często… palcem po mapie. To było jedno z moich marzeń – przekonać się czy faktycznie jest tam tak gorąco czy tylko wstawiają nam kit! Innym marzenie, jeszcze nie zrealizowanym jest podróż na Syberię. Co do motywów — przyznaję: uwierzyłem na słowo że tam mróz, pozostały więc tylko widoki do zarejestrowania. Wracając do Afryki: do Egiptu jeżdżę z Rodziną pod płaszczykiem wczasów i wypoczynku. Wykupuję wczasy w biurze podróży, wsiadamy do samolotu i lecimy (tylko raz na pięć pobytów załapałem się na upadłość biura podróży i stratę pieniędzy: ale co tam — jesteśmy Europejczykami i stać nas). Po przylocie na miejsce dwa, trzy razy idę na plażę i tam udaję, że wypoczywam (akurat wypoczynek! 40 stopni C!), kilka razy zanurzam się w Morzu Czerwonym (jest przebogate kolorystycznie tylko czerwieni nie stwierdziłem nigdy!) lub basenie, a pozostały czas poświęcam na picie darmowych (czytaj: wliczonych w koszty) drinków w plażowych barach. Kiedy mam już wczasy odfajkowane biorę mały aparacik i zaczynam FOTOPODRÓŻE. Najpierw „poluję” na plaży, obok hotelu, potem zataczam większe kręgi i w końcu wyciągam Rodzinę na wycieczki do miejsc znanych mi z literatury (płatne dodatkowo w dolarach: stać mnie!). I tak powstaje fotonotatnik z FOTOPODRÓŻY.
A oto część listy zarzutów z jakimi już spotkałem się prezentując publicznie ten zestaw:
1. „Cudze chwalicie a swego nie znacie”. Polska jest przecie taka piękna!
Odpowiedź: Owszem, Polska jest piękna ale cholernie droga, nie na kieszeń przeciętnego polskiego „Europejczyka”. Poza tym w lecie głównie leje i jest zimno, a ja mimo wszystko raz na rok lubię sobie popływać w ciepłym morzu. Fotoobrazków z FOTOPODRÓŻY po Ojczyźnie mam już w archiwum kilkanaście tysięcy…
2. Egipt to egzotyka, czyli barwy jakich u nas nie ma! Dlaczego redukcja do monochromu: przecież to zbrodnia!
Odpowiedź: Z tymi barwami to tak: rzeczywiście jest bardzo kolorowo ale ponieważ Egipt to kraj w większości pustynny dominuje tu żółć, brunaty, ochra. Krótko mówiąc: to miejsce zapamiętuję zawsze w kolorze żółtym! (fotograficznie sepia jest najbliżej!) Poza tym: jaka jest różnica w smaku zwyczajnego kurzego jajka a pisanki wielkanocnej? Chodzi przecież o ten smak, nie o zewnętrzną powłokę. Czasem te świąteczne bohomazy odwracają nam uwagę od istoty sprawy jaką jest smaczne, świeże żółtko.
3. Dlaczego kompakt? To takie nieprofesjonalne i ogranicza!
Odpowiedź: Jeden z moich życiowych rekordów ustanowiłem w Tebach nad Nilem fotografując świątynię królowej Hatszepsut: termometr umieszczony na budyneczku kasy biletowej (grosze, stać nas!) wskazuje 65 stopni w skali Celsjusza. Turyści wolno lezą za pozbawionym afektacji przewodnikiem, przyklejając się do ścian pokrytych tysiącletnimi historycznymi malunkami i reliefami hieroglifów, z reguły w nosie mając opowiadane przez nich rewelacje. Ja w czapeczce z daszkiem na głowie poruszam się po otwartej przestrzeni (ten daszek daje trochę cienia) i fotografuję. Flaszka z wodą została w autokarze (albo woda albo aparat!). Mój PANASONIC LUMIX waży tam na oko około 60 kilogramów. Ponadto muszę uważać, żeby nie stracić z oczu mojej grupy!
4. Dlaczego takie małe te fotki. Nic nie widać! I czemu po trzy? Nie lepiej wybrać te najlepsze?
Odpowiedź: Pewno lepiej! Zrobię to jak będę robił dużą wystawę o tym kraju. Na razie pokazuję FOTOPODRÓŻE czyli fotonotatki (taki notesik w którym zapisuję sobie wrażenia ze świata robiącego na mnie wrażenie jak na kilkuletnim dziecku)
5. A gdzie mumie? Krokodyle? Fata morgana? Codzienne życie Beduinów na pustyni? Arabowie „pijący” dym z wodnych fajek?
Odpowiedź: Fajkę wodną mam w domu i sobie podpalam, krokodyla na fotce też… Na razie muszę się odkuć po krachu na rynku biur podróży ale potem znów pojadę…
Autor
————————————————————————-
Twórczość fotograficzno-literacka Timma Stütza ma już swoją historię! Postrzegana
przez niego rzeczywistość może poprawić stan wzajemnego poznania i porozumienia!
Prawdopodobnie rodzi się nowy sposób dialogu, kiedy wyczerpawszy
zasób słów uzupełmiamy go obrazem. Sztuka zna ten sposób komunikacji szczególnie
w hermetycznym dialogu, literaturze, poezji i teatrze. Timm Stütz używa jej
do opisania obrazów fotograficznych wyzwalających głębsze refleksje. Niedawno
trafiły do mnie słowa zmarłego, znakomitego twórcy ryszarda Kapuścińskiego:
Ludzie biją się, krzyczą, giną, drapią ziemię, codziennie to oglądamy. Wyobraźnia
popada w paraliż. By ją ożywić, potrzebny jest moment ciszy. Wtedy być może uda
się odnaleźć to, czego nie umiemy dotąd zauważyć …Właśnie to zawieszone spojrzenie,
zatrzymane w połowie drogi do mojego umysłu, jest istotą proponowanej
przez Timma Stütza fotografii filozoficznej! *
Jerzy Lewczyński, Gliwice
* epilog Fotografie-dialog 2007
Wydawnictwo Engelsdorfer Verlag w Lipsku “Images.Moralia”.
130 Fotografie&Aforyzmy (1958–2013), po polsku i po niemiecku, druk duoton czarno-bialy, 280 str., 15x21 cm.
————————————————————————-
Jeżeli masz “kota” na punkcie fotografii i chcesz się spotykać z tak samo zakręconymi ludźmi — Cieszyńskie Towarzystwo Fotograficzne czeka na Ciebie! Dzięki członkostwu w naszym stowarzyszeniu będziesz miał większe szanse zaprezentować swoją twórczość zarówno w kraju, jak i za granicą. CTF działa nieprzerwanie od 1930 roku, współpracując z wieloma instytucjami oraz towarzystwami fotograficznymi między innymi w Polsce, Czechach czy na Słowacji.
Zapraszamy aktywnych, zakręconych pasjonatów fotografii w każdym wieku na spotkanie informacyjne, które odbędzie się 19 marca 2013r. o godz. 18.00 w sali nr 28 na II piętrze Domu Narodowego w Cieszynie. Dodatkowe informacje na naszej stronie internetowej: www.ctfcieszyn.org.pl.’
Jolanta Kubica
Prezes Zarządu
Cieszyńskiego Towarzystwa Fotograficznego
43–400 Cieszyn, Rynek 12
www.ctfcieszyn.org.pl
————————————————————————-
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski serdecznie zaprasza 08 II 2013 o godz 18,00 na wernisaż poplenerowej wystawy fotografii: „Tunezja 2012”.
Wernisaż odbędzie się w Galerii “ART-FOTO” w Częstochowie przy ulicy Ogińskiego 13a.
„To co robimy w godzinach naszej pracy decyduje o tym co posiadamy. To co robimy w czasie wolnym decyduje o tym kim jesteśmy.”
George Eastman – założyciel firmy Kodak, propagator błony fotograficznej i tanich aparatów, dzięki czemu spopularyzował fotografie przyczyniając się również do postrzegania fotografii jako kultury wizualnej
Plenerowe warsztaty fotograficzne organizowane od kilkudziesięciu lat przez Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie stały się istotnym wydarzeniem, o bogatych tradycjach będących niezniszczalną i twórczą zarazem wartością w kulturalnym życiu aktywnych odbiorców kultury. Kształtowanie związków pomiędzy kreowaniem turystycznej wyobraźni a turystyczną fotografią, znakomicie wzbogaca artystyczny potencjał twórczy fotografa.
Nowatorska forma warsztatów zaproponowana i pielęgnowana przez ośrodek stała się naszą tradycją, a nawet dziedzictwem kulturowym wzbogacającym życie uczestników o nowe doświadczenia. Promowanie idei fotografii podróżniczej, będącej bardzo ważnym elementem medium fotografii jako kultury stało się dziś jednym z podstawowych działań ośrodka. Co składa się na takie dziedzictwo kulturowe? Za jeden z jego podstawowych elementów uważam narodzenie się wśród uczestników plenerów PASJI, pasji przez duże P, która znakomicie wpisuje się w tworzenie i zaspakajanie potrzeb odbiorców kultury. Dziesiątki tysięcy wykonanych fotografii w sposób świadomy, pod kierunkiem doświadczonych fotografów, polemiki na temat wartości w sztuce, czasem kontrowersyjne patrzenie na otaczający nas świat pozwoliło na nabieranie dystansu do obrazów przesuwających się przed obiektywem kamery. Miło jest obserwować ewolucje twórcze uczestników znajdujące wyraz w coraz doskonalszej, pełnej wrażliwości, twórczej fotografii eksponowanej na wystawach poplenerowych. Daje to ogromną satysfakcje, że działania warsztatowo-plenerowe przynoszą efekt w postaci fantastycznych zdjęć będących dla mnie najlepszą nagrodą za włożony wysiłek w organizacje plenerów. Uważam, że wyprawy fotograficzne w towarzystwie innych fotografujących pasjonatów są nieocenioną inspiracją w rozwoju zarówno twórczej osobowości jak i warsztatu fotograficznego. Buduje to też swojego rodzaju fotograficzną tożsamość kulturową pozwalającą lepiej zrozumieć kim jesteśmy, która wyzwala nas z miałkości i bezsensowności istnienia. Fotografia to alternatywny zapis rzeczywistości, czasami przeradza się w styl życia, uzależnia bardzo często na całe życie, jednocześnie pozwala marzyć i krytykować. Specyfika tego medium rodzi także wielkie przyjaźnie, kształtuje relacje międzyludzkie, uczy tolerancji dla odmienności kulturowych, pozwala przeżyć nieoczekiwane zmiany struktury duszy ocierając się lub głęboko wchodząc w artystyczne pojmowanie świata. Pozwala także cieszyć się, że świat nadal istnieje mimo wszystkich jego wad, a my możemy dalej uśmiechać się do siebie. To wszystko zaliczam do wartości kultury jako spełnienia się człowieka w jego pasji. Sam „Akt fotografowania jest procesem żywym, niepowtarzalnym. W czasie fotografowania liczą się nie tylko warunki zastane, jak światło pogoda, pora roku, nastrój modela itd. Ważny jest także stan wewnętrzny fotografa w danej chwili oraz stopień jego zależności od pamięci wizualnej”/cyt. M. Smidt/. Plenery fotograficzne pozwalają uczestnikom na spojrzenie na fotografie jak na lustro w którym odbija się kondycja fotografa jako człowieka, twórczo ujawniając stany wrażliwości w postrzeganiu świata.
Atrakcyjność miejsca w którym fotografujemy wymusza pewną artystyczną dyscyplinę wewnętrzną i jeśli jesteśmy jej świadomi, powstają wtedy doskonałe, zabarwione wrażliwością fotografie. Realizując idee promocji fotografii podróżniczej staram się przełamywać pewien stereotyp myślenia dotyczący tradycyjnych metod upowszechniania kultury. Nawiązywanie dialogów międzykulturowych związanych m.in. z turystyką zagraniczną jest niezwykle ważnym aspektem uczestnictwa we współczesnej kulturze.
Dzięki organizacji plenerów przez nasz ośrodek uczestnicy mieli okazję fotografować w Chorwacji, Ukrainie, Grecji, Korsyce, Hiszpanii, Słowacji, Albanii, na Sycylii i Korfu. W roku ubiegłym odwiedziliśmy Tunezję zmieniając pole fotograficznych penetracji na kontynent afrykański. Zaledwie trzy i pół godziny lotu i przenieśliśmy się w zupełnie odmienną rzeczywistość.
To, co najbardziej zaskakuje w Tunezji to połączenie muzułmańskiej kultury z zachodnią turystyką i obyczajami. Podróżując po Tunezji /przejechaliśmy 3500 km./ zasmakowaliśmy zarówno uroków Sahary, jak i fantastycznego wybrzeża tunezyjskiego. Prowadzenie samochodu w Tunezji jest nie lada wyzwaniem dla kierowcy, zupełnie odmienna kultura jazdy, brak fotoradarów
a jednak czuliśmy się bezpiecznie za kierownicą /pozazdrościć jakości dróg/. Bez żadnych nieprzyjemnych przygód udało się przemierzyć tak długą trasę. Odwiedziliśmy Monastir, Hammanet, Suse, Kairuan, Sidi Bou Said, Kartagine, dotarliśmy do Matmaty miejsca gdzie zamieszkują rdzenni mieszkańcy Tunezji Berberowie. Saharę oglądaliśmy z perspektywy wielbłąda, motolotni i Land Crusera /safari/, a to pozwoliło dotrzeć nawet do miejsca na Saharze gdzie kręcono „Wojny gwiezdne”. Odbyliśmy również rejs statkiem pirackim co dostarczyło niezapomnianych morskich wrażeń.
Plener to także warsztaty teoretyczne podczas których uczestnicy poznają tajniki fotografii takie jak: podstawy kompozycji, umiejętność wykorzystania specyfiki światła, możliwości techniczne współczesnych aparatów fotograficznych. Plan zajęć obejmował także elementy video i języka filmowego. Z każdej naszej wyprawy fotograficznej powstaje film obrazujący miejsca gdzie fotografowaliśmy i które nas zachwyciły najbardziej. Dzięki naszym plenerom wiele osób zostało „śmiertelnie zarażonych” fotograficznym wirusem, spojrzało zupełnie inaczej na swoje wakacyjne zdjęcia, które już przestały przypominać zwykłe foteczki z wakacji a stały się dojrzałą, wyrażającą osobowość autora, fotografią.
Mam głęboką nadzieję, że promowanie idei fotografii podróżniczej będzie nadal kontynuowane przez Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie, a oglądanie kolejnych poplenerowych wystaw będzie dla Państwa dużym emocjonalnym przeżyciem czego serdecznie Państwu życzę.
Sławomir Jodłowski
komisarz pleneru
————————————————————————-
Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski serdecznie zaprasza 24 I 2013 o godz 17,00 na wernisaż wystawy fotografii: Zbigniew Sawicz „Okamgnienie”.
Wernisaż odbędzie się w “Galerii Na Żywo” w Radiu Katowice przy ulicy Ligonia 29.
————————————————————————-
————————————————————————-