Związek Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski zaprasza 8 stycznia 2024 roku o godz. 18.30 na wernisaż zbiorowej wystawy fotografii nowo przyjętych członków Okręgu Śląskiego ZPAF. Wernisaż odbędzie się w Galerii ZPAF Katowice mieszczącej się w Katowicach przy ul. Dąbrowskiego 2.
Wystawę można oglądaċ do 31 stycznia 2024 roku od wtorku do piątku w godzinach od 17.00 do 20.00. Wstęp wolny. Serdecznie zapraszamy.
Katarzyna Leszczyńska-Kaszuba
Radosław Czapla
Rafał Klimkieiwcz
Katarzyna Leszczyńska-Kaszuba
Absolwentka kier. Grafika na Wydziale Artystycznym AHE w Łodzi; spec. Komunikacja Wizualna i Multimedia oraz studiów magisterskich na spec. Projektowanie Graficzne i Fotografia, na tej samej uczelni.
Artystka wizualna, kurator Galerii Fotografii Interferencje, nauczyciel przedmiotów fotograficznych, grafik, ceramik. Uczestniczka 70-ciu wystaw zbiorowych, oraz autorka 16 wystaw indywidulanych.
Trzykrotna stypendystka Ministra Edukacji i Nauki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie grafiki i fotografii. Stypendystka Stowarzyszenia twórców Zaiks w 2022 roku. W 2022 roku uhonorowana tytułem Artiste FIAP, a w 2024 Olkuską Nagrodą Artystyczną oraz złotym medalem „Za Fotograficzną Twórczość”. Złoty medal oraz tytuł najlepszego autora w międzynarodowym konkursie „Tylko jedno zdjęcie” w JOKIS Jarosław. Złoty medal w międzynarodowym konkursie 6th international „Salon Photographique de Vernon en Normandie” we Francji. Brązowy medal w międzynarodowym konkursie „Red Rock International Photo Contest 2021” w Luksemburgu, w kategorii open monochrome. Brązowy medal w międzynarodowym konkursie „Red Rock International Photo Contest 2021” w Luksemburgu, w kategorii open colour. III m‑ce w XX Międzynarodowy Konkurs Fotografii Digitfoto, Galanta 2022, Słowacja
Do działań twórczych wykorzystuje fotografię, grafikę, ceramikę. Chętnie sięga do eksperymentów, tworzy kolaże, obiekty i instalacje fotograficzne.
W swojej twórczości odnosi się do procesu introspekcji, złożoności natury człowieka i zawiłości zjawiska czasu.
Destrukty
Z definicji „destrukty” to obiekty pozbawione swoich funkcji. Uszkodzone lub zniszczone, nie nadające się do wykorzystania zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Na bazie właśnie takich przedmiotów powstała większość realizacji w tym cyklu. Największą grupę stanowią przedmioty i materiały znalezione w miejscach, w których znaleźć się nie powinny; jak las czy łąka. Z odciśniętym na nich piętnem czasu i znakami działania natury. Zabrudzone, porośnięte mchem, pokryte zielonym nalotem. A przez to nacechowane pewnego rodzaju dwuznacznością i dualizmem przynależności. Jednocześnie są ze świata człowieka, a poprzez zieleń, która je pokryła — również ze świata natury. A może są surrealistycznie zawieszone pomiędzy tymi światami? Gdzie już nie należą do świata ludzi, a częścią natury nigdy się nie staną…
Wyrwane z kontekstu pierwotnego (użytkowości), oraz wtórnego (śmiecia w naturze) — wrzucone zostały w konteksty nowe, wraz z całym bagażem znaczeń wynikających z ich warstwy formalnej i przypisanej im warstwy znaczeniowej.
Katarzyna Leszczyńska-Kaszuba
Radosław Czapla — Fotograf, pedagog, ojciec, podróżnik, działacz społeczny, wspinacz. Pochodzi z Wrocławia od ponad 20 lat mieszka i pracuje na Śląsku.
Od lat ceni sobie pracę z ludźmi, jest pedagogiem, trenerem wspinaczki, przez ponad dekadę pracował jako psychoterapeuta z młodzieżą w tym 5 lat jako lider ośrodka, a od momentu założenia własnej firmy prowadzi wiele warsztatów fotograficznych, inicjuje wiele wydarzeń.
Jako fotograf zajmuje się fotografią artystyczną, portretową, komercyjną, krajobrazową i reportażem. Jest miłośnikiem fotografii analogowej i technik alternatywnych. Szkoli fotografów, prowadził wiele warsztatów fotograficznych i inicjuje sporo wydarzeń. Współpracuję z różnymi fundacjami i stowarzyszeniami o charakterze społecznym.
W 2013 kupił swój pierwszy aparat cyfrowy i rozpocząłem swoją przygodę z fotografią.
Obecnie:
Fotograf ZPAF, absolwent Wrocławskiej Szkoły Fotografii, student Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie. Zajmuje się także profesjonalnym drukiem wystaw fotograficznych i drukiem FineArt, Giclee dla artystów i instytucji. Prowadzi również różne warsztaty i szkolenia fotograficzne. Ma za sobą wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych. Parokrotnie występowałem w roli kuratora tworząc i organizując wystawy indywidualne i zbiorowe, organizując różne plenery.
Strony internetowe:
https://www.radoslawczapla.pl/
https://drukfineart.pl/
Na wystawie styczniowej pokażę fragmenty paru moich projektów które powstały od 2013 roku czyli od momentu gdy kupiłem swój pierwszy aparat i zacząłem przygodę z fotografią. Będzie to „W lustrze uzależnień — projekt powstał podczas zajęć z arteterapii, podczas zajęć fotograficznych młodzież starała się odegrać/przedstawić uczucia jakie mają po odstawieniu narkotyków i trafieniu na terapię. „Symbioza” to swego rodzaju autoportret opowiadający o mojej relacji z otaczającym mnie światem, a zwłaszcza wrażliwość na naturę. Jako wspinacz często podróżuję i koegzystuję z otaczającą mnie przyrodą, mój dziadek od małego wpajał mi miłość i szacunek do natury co mu się udało. Wybrane krajobrazowe kadry łączę z autoportretem by zobrazować myśli, uczucia, stany, które te miejsca we mnie wywołały. „To nie bajka” ‑profilaktyka raka piersi to temat z którym podróżuje moja wystawa. Połączenie “bajkowych, malarskich” portretów z historiami Pań i przesłaniem, które można odkryć skanując kod QR który uruchamia opowieści do wysłuchania. Zderzenie treści z bajkowymi ale prawdziwymi, nie retuszowanymi zdjęciami robi podobno wrażenie ale co najważniejsze po trzech latach wędrowania wystawy mamy wiele informacji, że wystawa pomogła wybadać szybciej intruza, a co za tym idzie zwiększyła szanse na wyleczenie, co bardzo nas cieszy — wystawa przynosi efekt i pomaga innym w tym nawet nastolatkom ! „Pożegnanie z Samotnią” fragment wystawy, która jeździła po Polsce, jest opowieścią z dwóch ostatnich wyjazdów, które miałem przyjemność zorganizować dla zaprzyjaźnionych fotografów do Schroniska Samotnia jeszcze zarządzanym przez rodzinę Siemaszków. Miejsce to dawało bezpieczeństwo , cechowało się niezwykłym ciepłem i magiczną atmosferą, która inspirowała wiele osób podczas ich górskich wypraw. Jesienny plener organizowałem ja, natomiast jesienny Marek Arcimowicz i Jan Zawadzki. Niestety po 58 latach rodzina Siemaszków musiała opuścić to miejsce. “Jura opowieści” to zbiór czarno-białych zestawów zdjęć opowiadających o Jurze, skałach i ich relacjach z otaczającym je światem. Jest to efekt mojego zauroczenia tym miejscem. Wapienne skały Jury to pozostałości życia i osadów z dna morza sprzed ponad 150 milionów lat. Dostojne, potężne, mistyczne skały, które koegzystują z otaczającym je światem i życiem toczącym się wokół nich. Spędziłem wiele lat na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej jako wspinacz, miłośnik przyrody, ojciec wspinających się dzieci, psychoterapeuta na wyjazdach z młodzieżą, trener wspinaczki na obozach.. Większa część wystawy opierała się na zdjęciach, które będą zawarte w ZINie fotograficznym “Jura Opowieści”. Obecnie skonstruowana jest makieta ZINa, którą będzie można zobaczyć w Katowicach. Ostanim fragmentem projektu, który pokażę na styczniowej wystawie będzie „One Shoot Series czyli Anty Facebook” to pojedyncze dokumentalne strzały z Mamy C330 w kierunku fotografów, których spotykam na swej drodze. Podczas wernisażu będzie można też zobaczyć książkę reportażową nad którą zaczynam intensywniej obecnie pracować.
Rafał Klimkiewicz, fotograf, współzałożyciel (2003) i prezes zarządu największej na południu kraju Agencji Fotograficznej EDYTOR.
Wcześniej fotograf prasowy etatowo związany m.in. z Gazetą Wyborczą i Rzeczpospolitą, kierownik działu fotograficznego w Trybunie Śląskiej (aktualnie połączonej z Dziennikiem Zachodnim).
Zdjęciami z cyklu „Trans”, wygrał konkurs Śląska Fotografia Prasowa 2018 i został finalistą Grand Press Photo 2018. Wcześniej był również wielokrotnie nagradzany: zdobył m.in. Grand Prix — Zdjęcie Roku, oraz I nagrodę w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej, nagrody Agencji Reuters “Front page picture” i Rzeczpospolitej.
Jego zdjęcie zatytułowane „I znów ten cholerny, zadymiony Śląsk…” znalazło się w gronie 40-tu najbardziej rozpoznawalnych Polskich fotografii. Trafiło do wspólnego zestawu prac tak znamienitych artystów, jak m.in. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Jerzy Lewczyński, Chris Niedenthal, Tadeusz Rolke, Jerzy Kośnik, Jan Morek czy Erazm Ciołek.
Pracował dla wielu tytułów w Polsce i poza granicami, m.in. Forbes, Newsweek, Polityka, Wprost, The New York Times, The International Herald Tribune, Financial Times, Der Spiegel, Stern, Maxim oraz agencji: Reuters, Associated Press (AP), European Pressphoto Agency (EPA) i Agence France Presse (AFP).
Poza pracą fotografa zajmuje się również szkoleniami, które do tej pory przeprowadzał m.in. dla największych wydawnictw, jak Polska Press Grupa oraz największego tygodnika opinii: Gościa Niedzielnego, firm prywatnych i korporacji oraz środowiska wyższych uczelni.
Rafał Klimkiewicz — jako dokumentalista, kojarzony jest głównie ze zdjęciami prasowymi. Ciekawi go człowiek w aspekcie psychologicznym i socjologicznym, jego emocje w tych na pozór nieuchwytnych chwilach, które można jednak zatrzymać w tym konkretnym ułamku sekundy — w decydującym momencie. Dlatego ważny dla niego jest wymiar artystyczny fotografii, pokazującej człowieka w jego miejscu w przestrzeni, detale wypełniające kadr oraz kompozycja dopełniająca treść obrazu.
Autor ten ostatnio eksperymentuje również w nurcie fotografii konceptualnej (cykl: Dobry dom zły), natomiast w ramach AF EDYTOR specjalizuje się w produkcji sesji, zdjęciach wizerunkowych i reklamowych dla firm oraz w prowadzeniu szkoleń.
Wystawy i wydawnictwa albumowe na jego koncie, to m.in: “Made in Upper Silesia” Ostrava; Projekt OKO — trzecia odsłona, 30-lecie ITF, Praha; TRANS, Katowice; Śląska Fotografia Prasowa, Konkurs Polskiej Fotografii Prasowej, Grand Press Photo, wystawa „Pierwsza po latach”, której był pomysłodawcą i organizatorem, wystawa „Zdjęcie z sufitu”, album Wielka Księga Dziesięciolecie Polski Niepodległej oraz inne wydawnictwa książkowe.
Juror konkursów, m.in.: Gdańsk Press Photo, Śląska Fotografia Prasowa, Tychy Press Photo.
Zdobył dyplom magistra sztuki filmowej na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz BcA. w Institut Tvůrčí Fotografie Slezské univerzity v Opavě. Uczestniczył w dwuletnim cyklu zajęć z fotografii i fotoedycji w studium Collina Jacobsona na Uniwersytecie Warszawskim i British Council. Aktualnie nadal studiuje w Instytucie Twórczej Fotografii w czeskiej Opawie.
Do katowickiego Spodka na zawody IEM co roku zjeżdżają ludzie z całego świata. Łączy ich…trans, w jaki zapadają wchodząc wspólnie w wirtualny świat. Widzą to, czego my nie zobaczymy, jeśli nie wnikniemy w niego razem z nimi. Jak dawni kapłani, choć bez użycia halucynogenów, to jednak pod wpływem tych bardzo silnych bodźców uciekają otaczającemu ich światu. W trans popadają nie tylko szamani. Również kibice wspólnie poddają się tej atmosferze. Razem śledzą rozgrywki, razem wpadają w odmienne stany świadomości, niedostępne dla tych, którzy są poza grą.
Gry komputerowe dla millenialsów to już doświadczenie pokoleniowe. Dziś młodzieży już najczęściej nie łączy wspólna zabawa na podwórku. Teraz spotykają się w wirtualnym świecie. Mogą być tu i teraz, razem, choć w samotności, dokonywać transgresji. To nie są po prostu gry wideo. To zbiorowy rytuał, świętowanie bycia pomiędzy światami. Raz do roku w tłumie. Na co dzień sam na sam z monitorem.