Polecamy wystawę fotografii Timm Stütz „Człowiek / Przestrzeń” w Willi Lentza w Szczecinie. Wystawę można oglądać od 4 czerwca 2022 roku do 31 sierpnia 2022 roku w Willi Lentza w Szczecinie mieszczącej się przy Aleji Wojska Polskiego 84.
W albumie-książce „Bilder und die Geschichte dahinter” Timm Stütz pisał, że malarze komponują przestrzenie swoich obrazów, rozmieszczając w nich ludzi i figury. W ten sposób nadają im znaczenie i sens.
Artysta fotografik nie może tak robić. Nie ma bowiem przed swoimi oczyma białego płótna czy kartki papieru do zapełnienia. Ma do dyspozycji przestrzeń rzeczywistą, społecznie i fizycznie wypełnioną. Niczego w niej rozmieścić ani przestawić nie może. Może ją obserwować, podróżować przez różne przestrzenie, bo wystarczy, że się obróci, zamyśli, czy też… zamknie oczy, albo pojedzie bodaj do Rzymu, gdzie „upoluje” wyjątkowe zdjęcie.
Według Timma Stütza „być obserwatorem” to znaczy odkrywać w przestrzeniach kulminacje znaczeń, czy też „momenty decydujące” – jak pisał Henri Cartier-Bresson (1908–2004), jeden z mistrzów XX-wiecznej fotografii, debiutujący jako malarz. W tym odkrywaniu może fotografowi pomóc wrażliwość, życiowe doświadczenie, cierpliwość, spryt, wiedza o sobie samym, ludziach i relacjach między nimi, intuicja, dar dostrzegania symboli i – jakżeby inaczej – szczęście. Ważne też jest, by zauważał mgnienia przeżyć i uczuć, specyfikę czasu i miejsca, w jakim się znalazł, a także by jego zdjęcia nie gubiły linii i głębi przestrzeni.
U Timma Stütza to wszystko jest. Jest też świadomość tego, choć przypadków wykluczyć się nie da, że uruchomienie migawki zatrzymuje czas i ruch, utrwala impresyjność i niepowtarzalność chwili, słowem – ludzkiego, naszego życia.
Na jego zdjęciach nie ma więc już tzw. przestrzeni obiektywnej. Jest przestrzeń rzeczywista, którą fotograf – wrażliwy obserwator zakomponował, nadał jej znaczenie i sens, wykreował. O niej opowiadają jego zdjęcia/obrazy.
W książce „Fotografie. Szczecinianie – Stettiner, 1980–2020” Timm Stütz pisał: „Upolowane zdjęcie” może nam opowiedzieć więcej niż to się wydaje. Może ujawnić tajemnicę, odpowiedzieć na problemy czasu (…), wyśmiać przywary, otworzyć oczy na rzeczy fatalne, a jednocześnie ujawnić własne spojrzenie na życie, przez co nabiera statusu ponadczasowości”.
Bogdan Twardochleb
„Przeczytałem (…) Ryszarda Kapuścińskiego: «Ludzie biją się, krzyczą, giną, drapią ziemię, codziennie to oglądamy. Wyobraźnia popada w paraliż. By ją ożywić, potrzebny jest moment ciszy. Wtedy być może uda się odnaleźć to, czego nie umiemy dotąd zauważyć…». Właśnie to „zawieszone” spojrzenie, zatrzymane w połowie drogi do mojego umysłu jest istotą Sztuki-Fotografii Timma Stütza”.
Jerzy Lewczyński
„Twórczość (…) Timma Stütza wpisuje się w poglądy amerykańskiego krytyka i pisarza Jamesa Agee, który w 1945 roku pisał „Zadaniem artysty nie jest zmienianie świata takiego, jakim widzi go oko, w świat estetycznej realności, ale zauważenie estetycznej realności w prawdziwym świecie i tworzenie niezmąconego i wiernego zapisu momentu, w którym to kreatywne działanie osiąga swoją najbardziej ekspresyjną krystalizację”.
Andrzej Graba-Grabowiecki
Timm Stütz (ur. 1938, Drezno)
Artysta fotografik, publicysta, tłumacz, autor esejów, aforyzmów, dzienników i wspomnień, propagator pomorskich łodzi żaglowych zeesbotów i odkrywca twórczości Adalberta Stütza (1878–1957) – lingwisty, znawcy kultury i języków Indian, pisarza, redaktora powieści Karola Maya.
Od 1983 roku Timm Stütz związany jest ze Szczecińskim Towarzystwem Fotograficznym. Od 2002 roku przynależy do Związku Fotografików Przyrody (ZFP). W latach 1990–1992, 1996–1998, 2000–2003 pełnił funkcję prezesa STF‑u. Obecnie jest honorowym członkiem STF‑u oraz ZFP‑u. Jest autorem przede wszystkim zdjęć czarnobiałych, albumów fotograficznych, albumów łączących fotografię z tekstem oraz książek zawierających zbiór esejów. Ponadto jest autorem kilkudziesięciu wystaw indywidualnych lub współautorem licznych wystaw zbiorowych, organizowanych pod egidą m.in. Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (FIAP).
Laureat wielu prestiżowych nagród. Uhonorowany tytułami Artiste FIAP (1993) i Exellence FIAP (2001).