Wystawa fotografii Ryszard Czernow „Świat z cegieł odsłona druga”

Związek Pol­s­kich Artys­tów Fotografików Okręg Śląs­ki zaprasza na wernisaż fotografii Ryszard Czer­now „Świat z cegieł odsłona dru­ga”. Wernisaż odbędzie się w środę 7 sierp­nia 2024 roku o godz. 18.30 w „Galerii Katow­ice” Związku Pol­s­kich Artys­tów Fotografików Okręg Śląs­ki przy ul. Dąbrowskiego 2. Wys­tawę moż­na oglą­dać do 30 sierp­nia 2024 roku od wtorku do piątku w godz. od 17.00 do 20.00.

Wys­tawa fotografii
RYSZARD CZERNOW ŚWIAT Z CEGIEŁ ODSŁONA DRUGA
Kiedy dłu­go mieszkamy w jakimś miejs­cu, codzi­en­na ruty­na zaciera w nas świeżość spo­jrzenia, jakie mamy znalazłszy się w nowym otocze­niu. Śląsk nie jest dla mnie miejscem nowym, aby jed­nak zacząć rozu­mieć to miejsce, potrze­bowałem dużo cza­su. W miarę upły­wu lat Śląsk, stawał się dla mnie coraz bardziej fascynujący. Spędzając tu całe swo­je dorosłe życie, dawno zwery­fikowałem ów igno­ranc­ki stereo­typ, jaki powiela się o nim tu i ówdzie, bez zada­nia sobie trudu bliższego zrozu­mienia tego miejs­ca. Śląsk jest dla mnie przede wszys­tkim „mag­iczny”. Ter­az, kiedy wygas­zono jego wielkie piece, umiera jego stare indus­tri­alne serce. Na sce­nie wielkiego spek­tak­lu his­torii, który roz­gry­wał się tu w przeszłości, pozostały jedynie reszt­ki dawnych, nieroze­branych jeszcze do końca „deko­racji”. Zarówno tych starych, z żeliwa i cegły, jak i tych nowszych, z betonu i stali. Z niechęci do oglądania nowego, jałowego i pustego świata z dominującym blichtrem mar­ketów, zrodz­iła się u mnie potrze­ba do swois­tego cofnięcia się w cza­sie; przeło­mu XIX i XX wieku. Był to dla Śląska okres wiel­kich przemi­an. Rodz­iły się i upadały for­tuny wiel­kich śląskich prze­mysłow­ców. To wtedy pow­stał tytułowy „Świat z cegieł”. Tropem, który skutecznie zaczął mnie wieść przez min­ione dziesięciolecia, stała się właśnie ceglana architek­tu­ra. To ona, jak gene­ty­czny kod, najtr­walej prze­chowała wido­ki z przeszłości. Dekoderem moich poszuki­wań stała się fotografia, tech­ni­ka najbardziej przy­dat­na w reje­strowa­niu nawet naj­drob­niejszych okruchów rzeczywistości. Aby pokonać barierę cza­su, postanow­iłem “poodzier­ać” obrazy ceglanych budowli z narzu­conego jej przez lata kostiu­mu. Wszel­kich aro­ganc­kich atry­butów współczesności: szyldów, anten satelitarnych, kabli, neonów, reklam i samo­chodów. Spod warst­wy współczes­nego „kostiu­mu” wydobyte zostały obrazy niezwykłych budowli – ujmujące czystością formy, logi­ką pro­por­cji, wyrafi­nowaną este­ty­ką, cza­sem pięknem. Jednocześnie zaczęła z nich emanować zapom­ni­ana atmos­fera Śląska sprzed pon­ad stu lat. Prezen­towane na wys­taw­ie obrazy z założenia nie miały być obiek­ty­w­ną rejes­trac­ją. Nie aspiru­ję do roli fotografa – wiernego doku­men­tal­isty. Chci­ałem przekazać inną prawdę. Prawdę o moich wewnętrznych doz­na­ni­ach i emoc­jach, jakie towarzyszyły mi, kiedy oglądałem śląski świat z cegieł. Moje fotografie to subiek­ty­wnie przek­sz­tał­cone obrazy real­nej rzeczywistości.
Ryszard Czernow
Wydarze­nie real­i­zowane jest w paśmie Mias­to-Region-Akademia, w ramach obchodów Europe­jskiego Mias­ta Nau­ki Katow­ice 2024
Wydarze­nie jest dofi­nan­sowane ze środ­ków Wojew­ództ­wa Śląskiego. Współor­ga­ni­za­to­ra Europe­jskiego Mias­ta Nau­ki Katow­ice 2024. 

Ryszard Czer­now
Artys­ta multimedialny.
Z wyk­sz­tałce­nia oper­a­tor filmowy.
Pro­fe­sor Szkoły Fil­mowej im.Krzysztofa Kieślowskiego Uni­w­er­syte­tu Śląskiego w Katow­icach. Od roku 1994 jest członkiem Związku Pol­s­kich Artys­tów Fotografików.
Fotografią twór­czą zaj­mu­je się od początku lat osiemdziesią­tych dwudzi­estego wieku.
Prekur­sor twór­czego wyko­rzys­ta­nia tech­nik cyfrowych w fotografii.
Zre­al­i­zował szereg wys­taw indy­wid­u­al­nych w czołowych pol­s­kich gale­ri­ach, gdzie prezen­tował swo­je cykle:
„Van­i­tas” (2023), „Obraz w kamie­niu” (2018), „Martwe z natu­ry” (2016), „Świat z cegieł” (2011), „Ostat­ni śnieg — przemi­any” (2011), „Dygres­je” (2010), „Światło i kamień” (2009), „Tryp­ty­ki” (2005), „Poz­nałem Go” (2005), „Bramy do…” (2005), „Mury Kaz­imierza” (2002), „Cyber­grafia” (2001), „Kim byłem — byłem sobie” (1995), „Śla­dy” (1993).
W swo­jej twór­c­zoś­ci szczegól­ną uwagę poświę­ca współczes­nej sym­bo­l­ice wan­i­taty­wnej, opisu­jącej otacza­ją­cy nas świat materii oży­wionej i nieoży­wionej. Obrazy swo­je określa ter­minem Cyber­grafie, gdyż w wyniku szeregu mody­fikacji utraciły one cechy klasy­cznej fotografii. Real­i­zowane pro­jek­ty artysty­czne prezen­tu­je w formie wielko­for­ma­towych foto­re­al­isty­cznych wydruków oraz kom­pozy­cji sono-wiz­ual­nych, gdzie dźwięk obok obrazu jest równorzęd­nym środ­kiem wyrazu.
Od wielu lat Ryszard Czer­now zaj­mu­je się także pro­jek­towaniem graficznym. W jego pro­jek­tach szczegól­ną rolę odgry­wa bard­zo subiek­ty­w­na autors­ka fotografia. Był twór­cą plakatów do filmów fab­u­larnych między inny­mi takich reży­serów, jak: Krzysztof Zanus­si, Agniesz­ka Hol­land, Feliks Falk, Jan Jakub Kol­s­ki, Jan Kidawa-Błoński.
Jako reżyser i oper­a­tor zre­al­i­zował także szereg teledysków dla kul­towych pol­s­kich grup muzy­cznych i wykonawców.