Polecamy wystawę grupy Fotografy „The End”

Miejsce : Gale­ria Sztu­ki Współczes­nej Elek­trow­n­ia w Czeladzi, ul. Dehnelów 45
Godziny otwar­cia: od wtorku do piątku oraz w niedzielę od 9:00 do 17:00.
Ter­min: 29.08–29.09.2024
Wernisaż 12.09.2024(czwartek), godz.18
Kura­torzy wys­tawy: Dar­iusz Czapla, Lil­ian­na Ligęza-Jasik, Krzysztof Szlapa 

Lista autorów:
Dar­iusz Czapla
Aga­ta Ernestowicz
Izabela Gryczyńska
Edward Grządziel
Mag­dale­na Harazmus
Katarzy­na Janota
Justy­na Jasica
Kor­dian Kloc
Leszek Komendera
Lil­ian­na Ligęza-Jasik
Katarzy­na Łukasik
Karol Małota
Alic­ja Miszta
Jerzy Orawski
Zbig­niew Pytlik
Ire­na Rejmaniak
Mar­ty­na Sobczak
Krzysztof Strzoda
Mirosław Surzyn
Krzysztof Szlapa
Tomasz Zygoń

The End. Nowy początek?
Czy trwanie tak dużego kolek­ty­wu twór­czego w epoce, w której każde ludzkie ist­nie­nie zda­je się krążyć po włas­nej orbicie, nie zakrawa na cud? Co stanowi siłę mag­ne­ty­czną, która tyle osobowoś­ci spa­ja w jed­ną mgław­icę (choć pamię­tamy też o plan­e­toidach, które zbliżały się do nas jedynie na chwilę)? Wyda­je się, że jest nią ener­gia w postaci światła, która broni się przed pustką, chaosem, bezpowrot­nym rozprosze­niem. Wys­tawa „The End” przy­chodzi po tej zaty­tułowanej „Era Człowieka”. Wyłoniła się z dyskusji wokół pra­cy nad tamtą ekspozy­cją. Wiele z prezen­towanych dziś prac moż­na odbier­ać jako rozwinię­cie i domknię­cie ówczes­nych wypowiedzi autorów. Jed­nocześnie jubileusz dekady ist­nienia grupy „Fotografy” skła­nia do reflek­sji nad całą prze­bytą wspól­nie drogą i jej sensem. Może nie wszyscy z nas taką inter­pre­tację przyjmą za włas­ną, niem­niej w moim odczu­ciu każdy z autorów wyraża włas­ną pozy­cję wzglę­dem obser­wowanego rozkładu czy roz­padu dziejącego się na oczach wszys­t­kich, a w oku obiek­ty­wu zsyn­chro­ni­zowanego z wrażli­wą – choć także zagrożoną – duszą zna­j­du­jącego swój artysty­czny wyraz. Różnorod­ność prezen­towanych ujęć to przegląd ludz­kich postaw wobec nieby­wałej bar­barzyńskiej nawały, jaką jest hiper­in­flac­ja infor­ma­cji i per­for­maty­wnie ukierunk­owanych, molestu­ją­cych nas obrazów, które pro­duku­je masowo technologia.
Eksport odpadów poza hory­zont widzenia masowych mediów byna­jm­niej nie zde­j­mu­je z nas niepoko­ju związanego ze współczes­ną apor­ią odnalezienia sen­su we włas­nym doświad­cze­niu. Ten sam chaos powraca do nas pod postacią potopu infor­ma­cyjnego i desta­bi­lizu­je relac­je międzyludzkie.
Tym­cza­sem niedostęp­ność spójnego obrazu świa­ta jeszcze bardziej pobudza głód metafizy­czny i daje się porów­nać z dziecię­cym uczu­ciem porzuce­nia. Pod­suwane nam ze wszys­t­kich stron uni­w­er­salne rozwiązanie naszych prob­lemów: wiara w maszynę i postęp, nie kar­mi tych, którzy tego gło­du już zaz­nali i są świado­mi jego tran­scen­dent­nej natu­ry. W tej uwodzącej ofer­cie wyczuwa­ją bowiem kole­jną dystopi­jną pułap­kę. Nie pozwalamy się zamknąć w cias­nym newtonowskim pudełku. Mamy świado­mość schyłkowoś­ci takiego obrazu świa­ta, ale jest on jak zom­bi – wciąż obciąża naszą przyszłość. Stąd poczu­cie utknię­cia w niekończącej się tranzycji.
Tego rodza­ju odczu­cia drążą, jak sądzę po owocach, twór­ców z grupy Fotografy. Pewnie różn­imy się w próbach odpowiedzi na naw­iedza­jące nas pyta­nia, wciąż je pon­aw­iamy. Jako artyś­ci odrzu­camy jed­nak skwan­ty­fikowane rozwiąza­nia statysty­cznie zdefin­iowanych prob­lemów. Chce­my uczest­nict­wa, chce­my czuć, dotykać, nabier­ać krok po kroku intu­icyjnego przeko­na­nia, że podążamy nieśpiesznie w dobrym kierunku, wierni swo­je­mu wewnętrzne­mu opiekuńczemu demonowi. Tylko w ten sposób spowal­ni­amy, każdy w swoim mikrokos­mosie, przyspiesza­jącą entropię.
Dar­iusz Czapla


Fot. Aga­ta Ernestowicz

Fot. Alic­ja Mis­z­ta Koimeterion

Fot. Dar­iusz Czapla

Fot. Edward Grządziel

Fot. Ire­na Rejmania

Fot. Izabela Gryczyńska

Fot. Jerzy Orawski

Fot. Justy­na Jasica

Fot. Karol Małota

Fot. Katarzy­na Janota

Fot. Katarzy­na Łukasik

Fot. Kor­dian Kloc

Fot. Krzysztof Szlapa

Fot. Krzysztof Strzoda

Fot. Lil­ian­na Ligęza-Jasik

Fot. Mag­dale­na Harazmus

Fot. Mał­gorza­ta Wachowicz

Fot. Mar­ty­na Sobczak

Fot. Miroslaw Surzyn

Fot. Tomasz Zygoń

Fot. Zbig­niew Pytlik